CARIAN ANDA

Wednesday, January 11, 2012

APA ITU PAP SMEAR

 Monkey Icon

Halooo, hai... pe kabor semua...harap semua sihat ler yer...
Arini nak cite pasal Pap Smear.Cik Kak baru je dapat dari surat peringatan dari Kementerian Kesihatan untuk pergi menjalani ujian Pap Smear.

Monkey Icon Cici
Menatang apa Pap Smear ni???
Pemeriksaan ni khas untuk para wanita yang sudah mendirikan rumah tangga sahaja. Diulang yang sudah berkahwin. Wanita yang belum berkahwin takpayah la buat yer. Jadik para lelaki takyah Monkey Winkslersusah hati korang takyah nak buat pemeriksaan ni. Tapi kalau nak amik tau apasalahnyer. Sok senang.


Okey ni ada sikit info berkaitan Pap Smear...cekidaut...
Monkey Icon


Pap smear juga dikenali sebagai ujian papanicolaou. Ujian ini dilakukan dengan mengambil sedikit tisu dari pangkal serviks kemudian, tisu itu dihantar ke makmal untuk mengesan tisu-tisu yang abnormal dan berpotensi untuk menjadi kanser. Biasanya sel serviks tidak berubah menjadi sel kanser dalam masa semalaman. Sel yang normal akan mengalami beberapa perubahan dalam jangka masa tertentu sebelum menjadi sel kanser.

Pap smear boleh mengesan perubahan pada sel di peringkat awal sebelum ia berubah menjadi sel kanser. Masa yang diambil bagi sel normal untuk menjadi sel kanser adalah di antara 2 hingga 10 tahun. Jadi, sekiranya pap smear dilakukan setiap 3 tahun, peluang untuk mengesan sel-sel yang berpotensi menjadi sel kanser adalah cerah sebelum ia menjadi kanser serviks. Rawatan di peringkat awal mempunyai peluang yang cerah untuk sembuh.

Bila saya patut melakukan ujian pap smear?
Anda patut melakukan ujian pap smear setelah anda mula mengamalkan seks atau mencapai umur 26 tahun sehinggalah anda berusia 70 tahun. Wanita yang telah menjalani histerektomi (membuang rahim dan serviks) tidak perlu lagi melakukan pap smear melainkan sebab pembuangan rahim adalah sebagai rawatan pra kanser. Wanita yang telah menjalani histerektomi subtotal (membuang uterus tanpa membuang serviks) masih perlu melakukan pap smear secara berkala.

Apa yang perlu saya lakukan sebelum melakukan ujian pap smear?


Ujian pap smear tidak boleh dijalankan semasa haid kerana sel yang diambil pada waktu ini biasanya tidak memadai dan kehadiran darah haid juga akan menyukarkan penilaian ke atas sampel yang diperolehi. Anda dinasihatkan menjalani pap smear pada hari ke-7 hingga hari ke-10 kitaran haid (hari pertama datang haid adalah hari 1).

Anda perlu mengelak dari melakukan perkara-perkara berikut sebelum ujian :
1. Melakukan seks,
2. Menyembur kawasan vagina,
3. Menggunakan tampon, dan
4. Menggunakan krim vagina.



Apa yang dilakukan semasa pap smear?
1. Anda akan diminta untuk berbaring di atas katil dengan lutut dinaikkan dan dibengkokkan.
2. Spekulum (muncung itik), sepanjang 4 inci,akan dimasukkan ke dalam vagina untuk membolehkan ia terbuka.






3. Dengan pandangan selari, doktor akan memasukkan spatula kayu, untuk mengambil sampel sel dari servik.

4. Sampel tersebut kemudiannya disebarkan di atas slaid kaca dan di sembur dengan alkohol. Seterusnya, ia dihantar ke makmal untuk diperiksa oleh ahli patologi.


Anda akan berasa sedikit tidak selesa walaubagaimanapun, keseluruhan prosedur ini tidak menyakitkan. (sakit gak la sikit macam pedih2 gitu)Monkey Icons

Apakah kelebihan lain pap smear?
Semasa prosedur pap smear, doktor juga boleh mengesan polip dan jangkitan.

Bila saya boleh mengetahui keputusan pap smear saya?

Anda boleh mendapatkan keputusan anda dalam masa seminggu. Sekiranya keputusan anda abnormal, jururawat akan menghubungi anda dan meminta anda untuk datang semula untuk membuat ujian ulangan serta berunding dengan doktor. Walaubagaimanapun, keputusan yang abnormal tidak bererti anda menghidap kanser serviks sebaliknya, ia bererti anda memerlukan pemeriksaan lanjut.

Keputusan abnormal boleh disebabkan oleh faktor-faktor di bawah:
1. Radang serviks yang disebabkan oleh monilia, papillomavirus, trichomonas, herpes virus dan jangkitan bakteria.
2. Cervical dysplasia dimana sel serviks di persimpangan squamous calamus menunjukkan perubahan abnormal yang berpotensi untuk menjadi sel kanser. Sekiranya sel serviks telah menjadi sel kanser tetapi bilangannya tidak melepasi paras terendah, ia dipanggil carcinoma in situ. Laporan pap smear akan dilabel sebagai Class I, II, III, IV and V.

Siapa yang berisiko tinggi untuk mendapat kanser serviks?

Wanita yang dijangkiti Human Papillomavirus dibahagian serviks mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat kanser serviks. Human Papillomavirus biasanya menjangkiti mereka yang melakukan seks rambang kerana ia adalah sejenis penyakit bawaan seks. Kanser serviks juga kerap terjadi dikalangan waita yang merokok.

Di mana saya boleh menjalani pap smear?
Anda boleh menjalani pap smear di klinik sakit puan, pusat bersalin atau mana-mana klinik pengamal perubatan yang menawarkan ujian pap smear. Ala, korang pegi jer kat Klinik Desa free ajer tapi tanya la kat jururawat yang bertugas biasanya dorang buat ujian tu hari apa.......

huhuhuuhu selamat maju jaya ok... Mencegah lebih baik dari mengubati...

Monkey Emoticon
Kite ni orang pompuan kene la jaga anugerah yang Allah bagi, jangan takut atau malu2 nak pergi buat pemeriksaan. Ok pakat-pakat ngan kaum-kaum ibu pergi buat pap smear reramai okey...cau cincau

sumber copy paste : http://www.metromaternity.com/papsmear_m.html

7 comments:

Unknown said...

dah pernah buat ni.. tp kena buat ulangan dalam tahun ni.. tengah tunggu surat.. surat dtg je.. kenalah g buat test ni...

SABARINA said...

yer le awak keguguran pon lagi2 la kene buat...orang tahun lepas 2 kali repeat sebab ada jangkitan kuman...huhuhhuhhhu...ini kali pon kene wat lagi...katanya pasni 4thn skali plak kalau takde paper masalah

Anonymous said...

It is appropriate time to make some plans for the
future and it's time to be happy. I have read this post and if I could I desire to suggest you some interesting things or tips. Perhaps you could write next articles referring to this article. I want to read even more things about it!

Here is my web blog :: butt

Anonymous said...

It's amazing for me to have a web page, which is useful in favor of my know-how. thanks admin

my site :: Newport Beach catering

Anonymous said...

I constantly spent my half an hour to read this website's posts everyday along with a mug of coffee.

my blog post - youtu.be/1NAC6cN5fS0 :: 411digitaladvertising.com ::

Anonymous said...

i have been having problem to publish tags, since i had my computer system cleanded
out & dealt with I have been having trouble attempting to make labels.


Stop by my web page: xerox phaser 8560 toner

link bokep terbaru said...

NONTON DRAMA KOREA VAGABOND (2019)

NONTON DRAMA KOREA Extraordinary You (2019)

NONTON DRAMA KOREA When the Camellia Blooms (2019)

NONTON DRAMA KOREA The Tale of Nokdu (2019)

NONTON DRAMA KOREA Melting Me Softly (2019)

NONTON DRAMA KOREA Uncontrollably Fond (2016)

NONTON DRAMA KOREA My Secret, Terrius (2018)

SEKAPUR SIRIH

Artikel berkaitan keagamaan,kesihatan, perkahwinan dan lain-lain di blog ini hanya kompilasi artikel yang dititip daripada akhbar, majalah dan internet. Blog ini memaparkan artikel yang ditulis sendiri dan artikel yang bukan ditulis oleh pemilik blog adalah koleksi peribadi, ada yang sefahaman atau sebaliknya dan bersandarkan kandungan Al-Quran. Pun begitu, janganlah membaca artikel-artikel di blog ini untuk menyangkal atau menyalahkannya, atau mempercayainya jua, tetapi bacalah menurut tujuan sebenar mereka ditulis, iaitu hanya untuk dipertimbangkan pembaca sahaja.
Tidak perlu menulis atau bertindak untuk mengecam, menghina atau mengkhianati kerana perbuatan serupa itu hanya memudaratkan diri anda sendiri.Firman Allah SWT, "Sesungguhnya Kami mengetahui bahawa ia menyedihkan kamu, apa yang mereka mengatakan; namun begitu, bukanlah kamu yang mereka mendustakan, tetapi orang-orang yang zalim, ia adalah ayat-ayat Allah yang mereka menyangkal." (6:33)Pemilik blog bukanlah seorang pakar agama, pakar kesihatan mahupun pakar perkahwinan, justeru itu, pemilik blog tidak dapat menjawab sebarang pertanyaan profesional berkaitan hal ehwal agama, kesihatan, psikologi perkahwinan atau kaunseling rumahtangga dan undang-undang secara mendalam. Pengunjung dinasihatkan supaya mendapatkan bantuan pakar dalam bidang berkaitan bagi masalah / kemusykilan yang dihadapi.Kami sekadar berkongsi ilmu.

Mengamalkan apa yang disiarkan di blog ini tanpa merujuk kepada dalil daripada Al-Quran dan Al-Hadis yang semakna atau hampir semakna dengannya, bukanlah tindakan yang bijak. Yang baik datangnya daripada Allah SWT, yang buruk adalah kelemahan pemilik blog sendiri.
Terima kasih kerana berlapang dada membaca cebisan ilmu yang tidak seberapa di blog ini. Ilmu yang baik dikongsi bersama.

Popular Posts