CARIAN ANDA

Monday, June 18, 2012

SOS HP TIDAK HALAL??



Korang pernah ke guna sos nih...Mak tak pernah pulak... Dan rasanya baru festime aku dengor nama sos ni... (nampak no jarang gi beli barang)....:P
Sos ni digunakan untuk memasak ke?? Yerla tuh kan..tp mak biasanyer guna sos atau segala ramuan yg ada ajo...Tak kose mak nak carik sos yang tah apa2 mende nih...kalau rajin nak masak, aku dulikkan ajer guna apa yang ada...Janji jadi...Gambar di atas merupakan salah satu HP Sauce yg ada di pasaran. HP Sauce ada keluarkan banyak jenis sos so maknanyerla I guess, boleh la kita anggap semuanya haram! najes2..



Ni adik-beradik lain sos HP ni...isk3...haram la kot semuanya...

ni bukan salah satu jenis sos yer...muahahahah

Memula dengor nama sos ni aku dah teringatkan printer HP....kikikiki... Tak sangka sos pon ada nama HP gak...Universal gak nama ni yer....muahahhaha...

Mungkin yang rajin memasak tau la kot pasal sos ni....Ni kabornya sos HP ni tidak halal....
Jadik jangan sampai terguna udah la....

Jakim sahkan HP Sauce, Tabasco Pepper Sauce mengandungi DNA babi

KUALA LUMPUR 15 Jun - Semua pemegang dan pemohon baru Sijil Halal Malaysia yang menggunakan produk HP Sauce dan Tabasco Pepper Sauce diarahkan menukarnya kepada produk lain yang memiliki sijil halal berikutan penemuan asid deoksiribonukleik (DNA) babi dalam produk berkenaan.
Menurut Pengarah Bahagian Hab Halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Sazali Harun, mereka juga diminta melakukan proses samak dan mengemukakan bukti surat akuan samak daripada Jabatan Agama Islam Negeri masing-masing kepada Jakim.
"Jakim sebelum ini telah mengambil sampel produk tersebut dan keputusan Jabatan Kimia Malaysia mengesahkan terdapat DNA babi di dalamnya.
"Mereka juga dikehendaki untuk mengemukakan resit pembelian produk baru kepada pihak kami," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Dalam kenyataan yang berasingan, beliau turut memberitahu, Sijil Pengesahan Halal Malaysia bagi Syarikat Lucky Food Processing Sdn. Bhd., ditarik balik berkuat kuasa serta-merta berikutan penemuan DNA babi dalam produk Chicken Burger Patties dan Chicken Taiwan Sausage keluarannya.
Penarikan sijil halal terhadap syarikat tersebut dilakukan berdasarkan keputusan mesyuarat Panel Pengesahan Halal Malaysia yang diadakan pada 22 April lalu..





6 comments:

emma marini said...

hmmm popular gak sos ni tapi tak pernah beli pun, biasanya depa serve utk western food. Saya guna cap Aminah Hasan ja..heheheh

SABARINA said...

yea betol3...baek guna cam Aminah Hassan lagi best....sos pon leh ada camporan tah apa2 kan...huhuhu takot gak nak maen beli jer...

SABARINA said...

kat umah aku tuh sos wajib n kicap wajib adalah Sos cili Lingams n Kicap Kipas udang...kalau idak ada yg tak lalu makan kang...

emma marini said...

udah jadi wajib, kalu xder berdosa tu...huhuhu

Unknown said...

seb baik la sos pelik2 ni mmg x beli.. beli sos buatan malaysia je.. hehehe

SABARINA said...

takyah la beli sos2 pelik mokcik oii, beli yg biasa2 jer kicap tamim ke bilal ke kan2...dah tentu boleh pakai lagi

SEKAPUR SIRIH

Artikel berkaitan keagamaan,kesihatan, perkahwinan dan lain-lain di blog ini hanya kompilasi artikel yang dititip daripada akhbar, majalah dan internet. Blog ini memaparkan artikel yang ditulis sendiri dan artikel yang bukan ditulis oleh pemilik blog adalah koleksi peribadi, ada yang sefahaman atau sebaliknya dan bersandarkan kandungan Al-Quran. Pun begitu, janganlah membaca artikel-artikel di blog ini untuk menyangkal atau menyalahkannya, atau mempercayainya jua, tetapi bacalah menurut tujuan sebenar mereka ditulis, iaitu hanya untuk dipertimbangkan pembaca sahaja.
Tidak perlu menulis atau bertindak untuk mengecam, menghina atau mengkhianati kerana perbuatan serupa itu hanya memudaratkan diri anda sendiri.Firman Allah SWT, "Sesungguhnya Kami mengetahui bahawa ia menyedihkan kamu, apa yang mereka mengatakan; namun begitu, bukanlah kamu yang mereka mendustakan, tetapi orang-orang yang zalim, ia adalah ayat-ayat Allah yang mereka menyangkal." (6:33)Pemilik blog bukanlah seorang pakar agama, pakar kesihatan mahupun pakar perkahwinan, justeru itu, pemilik blog tidak dapat menjawab sebarang pertanyaan profesional berkaitan hal ehwal agama, kesihatan, psikologi perkahwinan atau kaunseling rumahtangga dan undang-undang secara mendalam. Pengunjung dinasihatkan supaya mendapatkan bantuan pakar dalam bidang berkaitan bagi masalah / kemusykilan yang dihadapi.Kami sekadar berkongsi ilmu.

Mengamalkan apa yang disiarkan di blog ini tanpa merujuk kepada dalil daripada Al-Quran dan Al-Hadis yang semakna atau hampir semakna dengannya, bukanlah tindakan yang bijak. Yang baik datangnya daripada Allah SWT, yang buruk adalah kelemahan pemilik blog sendiri.
Terima kasih kerana berlapang dada membaca cebisan ilmu yang tidak seberapa di blog ini. Ilmu yang baik dikongsi bersama.

Popular Posts