CARIAN ANDA

Monday, June 18, 2012

SERANGAN SEMPOT....




Lepas kene demam aritu, batuk2 masih bermaharajalela, mula2 ok tapi makin lama cam dah terok plak sebab dia udah campor sama astma.... batuk2 yang diiringi kesesakan napas sambil ada bunyik2 wisel sikit. Sampai kengkawan kat opis takot plak ada yg pengsan tetiba sebab kekurangan oksigen.

camni kot rupe verus tu....kekekeke...jahat la korang


Apatah lagi bila kat Langkawi aritu makan pon macam-macam jadik nilah hasilnya.
Dah la tu kualiti udara sekarang terjejas disebabkan Jerebu yang agak terok juga. Jadi berhati-hati  ketika duduk di luar rumah atau dimana saja anda berada. Para perokok tegar juga sila-silalah prihatin kepada warga-warga sempot seperti mak ni yer...kalau dah dengor ada orang batuk-batuk terkokol-kokol separuh nyawa tu pegilah merokok jejauh.

ni la obatnyer insyallah mujarab



Selalunya kalau batuk-batuk camni tekak tuh merenyam2 jer...rasa cam nak berus anak tekak tu. Tah camana rupa kuman-kuman yang bergayut-gayutan kat anak tekak tuh. Biasanya kalau kene batuk n sempot2 camni memang la batuk sampai terkencing2... HUhuhuhhu...kene pakai pampers la plak...



gula-gula berubat ni sgt bagus n melegakan...blh dpt kat kedai ubat cina

 
Pegi klinik dah berapa kali dah sampai abes ubat, sampai naik boring mak dibuatnya. Sib bek la ada member mak sorang ni prihatin ngan kawan die yang sakit ni, dia belikan ubat ni untuk meredakan batuk-batuk. Alhamdulillah ok. Ni antara ubat hisap yang mak selalu beli kalau batuk-batuk camni bagi meredakan batuk sementara. 

ni kalau tonsil mula bengkak memang sesuai

Macam Difflam n Tussils ni beli kene tulis buku sebab ianya  diantara ubat-ubat terkawal. Jadi kepada yang kurang sihat silalah dapatkan nasihat dokter sebelum mencuba apa-apa ubat manalatau tak sesuai nanti ada alahan plak susah....

2 comments:

emma marini said...

virus yg tengah tu sgt jelita, wakakaka....

SABARINA said...

kakakaka...penggoda tuh...tu yg wat lambat baek....

SEKAPUR SIRIH

Artikel berkaitan keagamaan,kesihatan, perkahwinan dan lain-lain di blog ini hanya kompilasi artikel yang dititip daripada akhbar, majalah dan internet. Blog ini memaparkan artikel yang ditulis sendiri dan artikel yang bukan ditulis oleh pemilik blog adalah koleksi peribadi, ada yang sefahaman atau sebaliknya dan bersandarkan kandungan Al-Quran. Pun begitu, janganlah membaca artikel-artikel di blog ini untuk menyangkal atau menyalahkannya, atau mempercayainya jua, tetapi bacalah menurut tujuan sebenar mereka ditulis, iaitu hanya untuk dipertimbangkan pembaca sahaja.
Tidak perlu menulis atau bertindak untuk mengecam, menghina atau mengkhianati kerana perbuatan serupa itu hanya memudaratkan diri anda sendiri.Firman Allah SWT, "Sesungguhnya Kami mengetahui bahawa ia menyedihkan kamu, apa yang mereka mengatakan; namun begitu, bukanlah kamu yang mereka mendustakan, tetapi orang-orang yang zalim, ia adalah ayat-ayat Allah yang mereka menyangkal." (6:33)Pemilik blog bukanlah seorang pakar agama, pakar kesihatan mahupun pakar perkahwinan, justeru itu, pemilik blog tidak dapat menjawab sebarang pertanyaan profesional berkaitan hal ehwal agama, kesihatan, psikologi perkahwinan atau kaunseling rumahtangga dan undang-undang secara mendalam. Pengunjung dinasihatkan supaya mendapatkan bantuan pakar dalam bidang berkaitan bagi masalah / kemusykilan yang dihadapi.Kami sekadar berkongsi ilmu.

Mengamalkan apa yang disiarkan di blog ini tanpa merujuk kepada dalil daripada Al-Quran dan Al-Hadis yang semakna atau hampir semakna dengannya, bukanlah tindakan yang bijak. Yang baik datangnya daripada Allah SWT, yang buruk adalah kelemahan pemilik blog sendiri.
Terima kasih kerana berlapang dada membaca cebisan ilmu yang tidak seberapa di blog ini. Ilmu yang baik dikongsi bersama.

Popular Posts