CARIAN ANDA

Monday, January 24, 2011

PETUA RAMBUT ANAK LEBAT

Mesti ramai antara ibu-ibu dan bapa-bapa nak anak-anak mereka rambut tumbuh lebat kan...Hehhehe ada cara dan petua sebenarnya. Lebih elok lagi kalau di amalkan semasa mengandung lagi. Amalkan meminum air mineral kerana air mineral kaya dengan sumber air bersih tanpa klorin. Pemakanan juga amalkan makan daging dan ikan. Kurangkan makan ayam. Makan makanan yang kaya dengan sumber kalsium dan asid folik kerana ianya baik untuk tulang dan otak. Sebab apa, semasa mengandung saya sememangnya tak minum air selain air mineral sebab air paip yang dimasak berbau busuk sangat-sangat.  Kalau minum juga nanti muntah2. Setiap bulan suami belikan air mineral Bleu 2 karton khas untuk saya. Dan masa mengandung, (ini kuasa Tuhan) saya ni mulut kadang-kadang cakap lepas masa mengandung ni kalau tengok perkara-perkara tak elok istigfar panjang-panjang dan jangan bagi komen sesedap mulut ajer ok...kalau sesuatu yang cantik, indah mungkin bagus kot(agaknya). Masa tu kat rumah tengah tengok Konsert  Jom heboh kat TV nampak la satu artis lelaki nih rambut mak aiiii panjangnya ...saya nengok pun rimas... saya tanya suami tak rimas ke budak ni rambut terkirai2 tutup muka....iskk3  tu la antara ayat-ayat saya yang tak boleh blah. Tu pasal bila anak ke dua saya lahir rambutnya sebijik cam artis yang saya dok kata tuh....  yang elok Allah nak bagi syukur alhamdulillah...
ni lah dia artist tuh ...

ni la anak saya aqiefiee...sama tak??ni masa 4 bulan tak cukur rambut lagi ni


2 bulan pertama pemakanan saya agak teruk sebab tak boleh makan makanan yang biasa saya makan dan saya cuma makan roti Gardenia, Jem strawberi, Kacang Panggang dalam tin sahaja. Ianya berlarutan sehingga ke usia kandungan saya mencecah 5 bulan. Akak hanya boleh makan nasi selepas kandungan masuk 6 bulan masa tu rasa syukur sangat dan happy sangat2 sebab dah boleh makan nasi. Yahuuuuu...

Cara yang ini pula boleh diamalkan selepas kelahiran bayi. Rambut bayi biasanya tipis sehingga terlihat kurang menarik. Untuk itu ada cara alami untuk membuatnya menjadi lebat tanpat bahan kimia yang dapat memberikan efek samping yang tidak baik bagi anak bayi kita. Diharapkan rambut sang buah hati kita bisa tumbuh banyak, panjang, rapi, lebat, dan subur.Gunakan air kelapa yang sudah tua lalu usapkan di sekitar kepala bayi yang akan ditumbuhi rambut. Setelah dioles air kelapa tua biarkan beberapa saat lalu bersihkan dengan membilas dengan air bersih hangat. Cara ini dilakukan di pagi dan sore hari agar bisa berhasil. Jika tidak berhasil hentikan cara ini dan jangan dipaksakan. Semoga berhasil.

3 comments:

emma marini said...

Salam, kak ipar, anak saya lahir rambutnya dah siap lebat, ibu mertuaku kata memang keturunan lagu tu..ahahahah...mak saya pula kata...asal usulnya saya lahir dulu pun rambut lebat macam tu jugak...jadi saya buat kesimpulan, faktor utamanya ialah keturunan..ok ke macam tu..

SABARINA said...

faktor keturunan memainkan peranan juga, kalau ikutkan rambut syabeel tak selebat aqiefie, masa baby. Jadi perbezaan agak ketara, rambut anak hang memang ikot hang, dan aku berkenan ngan rambut Noh dan Nuha masa mengandung dulu....mungkin rezeki Allah bagi, dptla rambut camtu kat Aqifie

Bali Tour said...

Terima kasih atas informasinya :)

SEKAPUR SIRIH

Artikel berkaitan keagamaan,kesihatan, perkahwinan dan lain-lain di blog ini hanya kompilasi artikel yang dititip daripada akhbar, majalah dan internet. Blog ini memaparkan artikel yang ditulis sendiri dan artikel yang bukan ditulis oleh pemilik blog adalah koleksi peribadi, ada yang sefahaman atau sebaliknya dan bersandarkan kandungan Al-Quran. Pun begitu, janganlah membaca artikel-artikel di blog ini untuk menyangkal atau menyalahkannya, atau mempercayainya jua, tetapi bacalah menurut tujuan sebenar mereka ditulis, iaitu hanya untuk dipertimbangkan pembaca sahaja.
Tidak perlu menulis atau bertindak untuk mengecam, menghina atau mengkhianati kerana perbuatan serupa itu hanya memudaratkan diri anda sendiri.Firman Allah SWT, "Sesungguhnya Kami mengetahui bahawa ia menyedihkan kamu, apa yang mereka mengatakan; namun begitu, bukanlah kamu yang mereka mendustakan, tetapi orang-orang yang zalim, ia adalah ayat-ayat Allah yang mereka menyangkal." (6:33)Pemilik blog bukanlah seorang pakar agama, pakar kesihatan mahupun pakar perkahwinan, justeru itu, pemilik blog tidak dapat menjawab sebarang pertanyaan profesional berkaitan hal ehwal agama, kesihatan, psikologi perkahwinan atau kaunseling rumahtangga dan undang-undang secara mendalam. Pengunjung dinasihatkan supaya mendapatkan bantuan pakar dalam bidang berkaitan bagi masalah / kemusykilan yang dihadapi.Kami sekadar berkongsi ilmu.

Mengamalkan apa yang disiarkan di blog ini tanpa merujuk kepada dalil daripada Al-Quran dan Al-Hadis yang semakna atau hampir semakna dengannya, bukanlah tindakan yang bijak. Yang baik datangnya daripada Allah SWT, yang buruk adalah kelemahan pemilik blog sendiri.
Terima kasih kerana berlapang dada membaca cebisan ilmu yang tidak seberapa di blog ini. Ilmu yang baik dikongsi bersama.

Popular Posts