CARIAN ANDA

Thursday, December 2, 2010

'RESPECT THE RIGHT' Usaha Majlis Perbandaran Klang mempertahankan hak OKU

jangan jadi seperti ini


Sekiranya anda sukar untuk mendapatkan parking letak kereta di area Klang dan sekiranya anda terlihat tempat letak kereta OKU kosong JANGAN SESEKALI meletakkan kereta ditempat petak khas OKU kerana tindakan anda akan menyebabkan anda dikenakan kompaun sebanyak RM300.00. Ini adalah bertujuan untuk menyedarkan orang awam akan kepentingan memelihara petak letak kereta khas untuk golongan OKU dimana mereka juga berhak untuk kemudahan bermobiliti serta mendapat hak awam mereka. Ini adalah sebagai usaha bersikap rasional dan mendidik orang awam agar tidak sewenang-wenangnya mengunakan tempat letak kereta OKU kerana akan menyulitkan kepada mereka apabila diperlukan. Ini juga merupakan kesederan sivik yang perlu dipupuk dikalangan masyarakat Klang amnya supaya amalan menghormati hak golongan OKU sentiasa terjamin dan difahami. Bagi warga OKU yang meletakkan kenderaan pastikan anda mempunyai Sticker Pelekat Kereta Khas Untuk  Orang Kurang Upaya dimana anda boleh dapatkan terus di Ibu Pejabat Majlis Perbandaran Klang Jabatan Korporat.


contoh jer

 
Ini adalah penting kerana sekiranya anda benar-benar warga OKU tetapi kenderaan anda tidak mempunyai Sticker Pelekat Kereta Khas dan anda meletakkan di petak tempat letak kereta OKU anda akan turut dikompaun kerana tidak meletakkan Sticker OKU  di kenderaan anda bagi memudahkan Pembantu Penguatkuasa mengenalpasti kenderaan anda adalah layak diletakkan disitu. 
Oleh itu sama-samalah kita menyemai sikap bertimbang rasa sesama manusia jadilah  Warga Yang Prihatin.

TAWARAN KOMPAUN RM20.00 MAJLIS PERBANDARAN KLANG

Kempen Tawaran Khas RM20.00 Bayaran Kompaun Letak Kereta MPK Bulan Disember 2010
Tarikh    : 01 - 31 Disember 2010
Tempat : Kaunter - Kaunter Bayaran Ibu Pejabat Majlis  dan Kaunter Bayaran Cawangan Majlis.

Datanglah beramai-ramai untu mendapatkan tawaran kompaun RM20.00. Akan tamat pada 31 Dis 2010.

Wednesday, December 1, 2010

Jus Herba Intra



Jus Herba Intra mengandungi 23 jenis herba semulajadi dari pati yang bermutu tinggi utk tujuan mengembalikan kesihatan kita kembali seperti asal zahir dan batin.

Dihasilkan dari Kanada sejajar dengan GMP dan piawai-piawai HACCP untuk ketulenan, keselamatan dan sanitasi. Dipasarkan di lebih 37 buah negara dan kini tiba di pasaran Malaysia. Dihasilkan dari ilmu perubatan tradisi Islam dan Cina serta digabungkan dengan teknologi Timur dan Barat.

Ditambah jus anggur dan pear. Produknya halal serta selamat diminum. Dibotolkan terus dari Kanada. Produk yang dilindungi insuran bernilai US$5 juta atau jaminan wang anda dikembalikan. Ianya telah diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia ((KKM MAL 20033423T).

NIKMATI RAHSIA KEAJAIBAN ALAM CIPTAAN TUHAN

Adakah anda tidak sihat dan mengalami gejala-gejala seperti di bawah :

• Asma/lelah/semput

• Bodek/angin pasang

• Sakit Kepala/migraine

• Sakit buah pinggang

• Susah tidur/Insomania

• Kanser/ketumbuhan

• Sakit sendi/Gout/Arthritis

• Otot kejang/simpul biawak

• Tidak Bersemangat/Keletihan

• Batu karang/batu Hempedu

• Mati pucuk/Kurang daya seks

• Kesejukan kaki tangan dan seram sejuk

• Darah tinggi/Darah rendah,Anemia

• Otoporosis/tulang rapuh,mudah patah

• Hilang ingatan,nyayuk.susah ingat pelajaran

• Sengugut/putaran haid tidak tepat

• Kerap buang air/ngopol pada waktu malam

• Monopous/hormon tidak seimbang/panas baran

• Sembelit/buasir/sakit usus/kembung/gastric

• Batuk dan sukar bernafas/hidung tersumbat

• Sakit kulit/berkedut/berparut/pucat/berjerawat/berjeragat dll

• Diabetis/kencing manis/kolestrol/urin asid tinggi

• Hepatitis A/B/C ( sakit AIDS ),Sirosis,penyakit kuning

• Stroke/ahmar/mati anggota tubuh/lumpuh/Parkinson

• Selsema/bersin/resdung/alahan makanan laut

• Komplikasi elektroterapi,kimiaterapi kanser/leukemia

• Susah dapat anak,kesuburan lelaki dan wanita menurun

• Daya pendengaran kurang berfungsi,tinnitus dan pening-pening

• Daya penglihatan kurang,kabur,ada selaput/katarak,gatal-gatal dan sentiasa keluar air mata

• Lain-lain dan doktor telah sahkan tiada lagi ubat untuk merawat sakit tersebut termasuklah gagap

• demam denggi

5 sebab mengapa anda harus gunakan Intra

• Ia terbukti dan berkesan

• Keseimbangan Nutrien yang lengkap

• Anda dapat apa yang anda lihat

• Kualitinya amat Tinggi ( gunakan tanpa was-was )

• Kandungan nutriennya terjamin dan disahkan oleh Panel Penasihat Sains Sedunia

INTRA :- • Mengandungi 23 jenis herba semulajadi

• Dari pati bermutu tinggi ( pekatnya 20 kali )

• Ditambah jus buah dan rasanya sedap

• Tiada kesan sampingan( no medical claims )

• Selamat untuk semua peringkat usia termasuk bayi dan ibu yang mengandung

• Dibotolkan dan dihantar terus dari kilang di Kanada

• Jaminan wang dikembali

• Diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia ( MAL 200334237 )

• Dijamin HALAL

Kajian selama 15 tahun menunjukkan keadaan kesihatan pengguna dipertingkatkan:

1 dari 3 orang dalam masa 1 hingga 3 hari

1 dari 3 orang dlm masa 3 hingga 14 hari

1 dari 3 orang dalam masa 1 hingga 4 minggu

JUS 23 HERBA telah banyak membantu pengguna yang meminumnya secara tetap dan mengikut sebagaimana yang dinasihatkan. “Setiap penyakit ada penawarnya melainkan mati.” (HADITH NABI)

Sila hubungi agen dibawah untuk keterangan ,

Seriwani: 017-6116793 (Klang/Shah Alam/Port Klang)

Rachel: 012-2020586 (KL/Damansara/PJ)

Jida: 017-3777196 (Klang/Banting/Shah Alam/Subang)

KENCING MANIS

Apa itu kencing manis (diabetes)?

Secara amnya, penyakit diabetes ( kencing manis ) adalah penyakit yang berpunca daripada kandungan gula yang tinggi dalam darah. Biasanya, paras gula dalam darah dikawal oleh pankreas yang menghasilkan hormon insulin.

Dalam penyakit diabetes ( kencing manis ) disebabkan kekurangan insulin ia menyukarkan proses untuk mengeluarkan gula dalam darah dan turut menjejaskan sel dalaman untuk membekalkan tenaga.

Namun begitu, terdapat dua jenis diabetes ( kencing manis ) iaitu diabetes jenis I dan jenis II. Diabetes jenis I (Insulin Dependent Diabetes Mellitus) berpunca daripada kegagalan penghasilan insulin oleh kelenjar pankreas atau tiada penghasilan langsung.

Biasanya, penghidap diabetes jenis I mula mendapat simptom penyakit ketika zaman remaja atau sebelum mencecah usia 40-an. Dek kerana kegagalan penghasilan insulin oleh badan, pesakit memerlukan suntikan insulin dan raw
atan bagi mengawal tahap glukosa darah.




SUMBER:http://healthylifestyles2u.blogspot.com/

APA ITU GST?


Apakah GST? GST ialah Government Service Tax yang dikenakan ke atas pemegang-pemegang kad kredit, “Charge Card”, dan lain-lain kad yang seangkatan dengannya sebanyak RM50 (ellleeehhh!!!! sikit jer tu…. itu pon nak berkira ker?) ke atas setiap kad yang dimilikinya.
.
Pemegang-pemegang kad kredit wajib membayar tax tersebut di mana tax yang dikenakan ini tidak boleh dielak oleh penggunanya.

Sekiranya, anda mempunyai 2 kad kredit, Visa & Mastercard untuk satu bank yang sama di mana kredit limitnya bergabung, jadi anda perlu membayar GST untuk 2 kad tersebut iaitu sebanyak RM100. Bayangkan sekiranya anda memiliki 5 kad kredit, jadi, RM250 perlu dibayar, kalau 10 kad, 15 kad? (Banyak-nya kad!!! gila kad ke apa…?).
.
Tahukah anda, bahawa bank akan kreditkan bayaran sebanyak RM50 sebaik sahaja permohonan kad kredit atau charge card anda itu diluluskan oleh setiap bank mengikut tarikh "Statement date"? Manakala, anda perlu jelaskan sebelum "Due Date". Jika tidak berlaku, interest akan dikenakan ke atas RM50 itu. (compounded interest akan berlaku ke atas principle setiap bulan) Jadi, siapa bijak di sini?

Itu tidak termasuk lagi dengan Annual Service Charge sebanyak RM70 untuk setiap kad kredit.
.
Persoalan, perlukah anda memiliki Kad Kredit atau Charge Card untuk diri anda? Tepuk dahi Tanya hati…..
.

.
Ingat!!! Kredit Card atau Charge Card bukan alat untuk anda berhutang. Tetapi, ia adalah satu alat kewangan untuk mengawal Cash flow anda.
.
Sekiranya anda tidak tahu menggunakannya, jangan nak mencuba-cuba menggunakanya….. (tidak salah lagi jika ramai orang mengatakan bahawa Kad Kredit adalah along terhormat)




SUMBER: http://bijakuruswang.blogspot.com/2010/05/gst-1-malaysia.html

DUIT PLASTIK?


"Had kredit”, Setiap kali kad ini dicaj melalui sebarang perbelanjaan (transaksi), kredit akan berkurangan. Penyata bulanan yang diterima memberi kita pilihan samada untuk membayar baki sepenuhnya atau hanya bayaran minima bulanan dimana ia merupakan satu perbuatan yang tidak digalakkan. Apabila kita membayar bayaran bulanan kepada bank yang mengeluarkan kad, had kredit maksima dikembalikan. Walaubagaimanapun, pemegang-pemegang kad kredit seringkali hanya membayar jumlah faedah dan bayaran minima baki pokok yang terhutang dan tidak akan membayar balik baki yang sepenuhnya.
Perangkap Belanja

Bagaimana agaknya seseorang itu boleh “terperangkap”? Bagi golongan muda, penyakit berhutang ini mungkin bermula dengan cara yang tidak diduga. Di kolej pengajian tinggi, sebahagian besar dari mereka diberi duit plastik tersendiri oleh ibubapa sebagai pemegang kad tambahan. Mereka menggunakannya untuk membeli pelbagai barangan seperti kasut, pakaian jenama, i-Pod, beg dan barang fesyen yang paling terkini serta menghadiri pesta hiburan atau aktiviti sosial yang penting. Anak-anak pula berpendapat yang mereka menyusahkan ibu bapa setiap kali meminta duit tambahan. Oleh yang demikian, cara yang termudah dan terpantas adalah melalui penggunaan duit plastik.

Ramai pelajar menceburi dalam dunia berhutang ini tanpa perasaan ragu-ragu bahawa mereka akan bergaji tinggi tidak lama kelak dan semestinya hutang itu luput dalam jangkamasa yang singkat selepas graduan. Malangnya, ramai graduan menyedari bahawa realiti masa hadapan mereka jauh berbeza dari apa yang telah dijangkakan. Sekarang mereka sudah selesa dengan bilangan baki bulanan tersebut dan sedar bahawa mereka telah terperangkap dengan hutang yang terus meninggi dan tidak dapat ditandingi melalui kenaikan pendapatan mereka yang ala kadar.

Bukan golongan muda sahaja yang dapati diri mereka terperangkap di dalam situasi sebegini. Malah, golongan dewasa yang berfikiran cukup matang juga tergoda dengan kemudahan kredit ini. Pengiklanan memaparkan barang-barang baru dan canggih dan ia amat sukar untuk menolak kemewahan hidup yang ditawarkan. Dalam situasi lain pula, orang yang tiada pekerjaan juga boleh terbabas dalam hutang duit plastik akibat simpanan wang yang tidak cukup. Maka, duit plastik dijadikan kemudahan untuk menyara keperluan seharian. Namun, apabila mereka mula bekerja semula, mereka menyedari bahawa penggunaan mereka sudah mencapai had maksima. Yakni, pembayaran balik pun menjadi satu bebanan yang besar.

Kemerosotan ekonomi membuatkan ramai orang terdesak dan terjatuh dalam malapetaka kewangan. Hanya mereka yang telah membuat persediaan untuk menghadapi situasi yang kurang baik sebegini akan dapat bertahan di dalam suasana yang sukar. Apakah harus dibuat untuk mengelakkan diri kita daripada menjadi sebahagian dari angka statistik yang menyedihkan?

Cara Pembayaran Balik Hutang Kad Kredit


Pertama: Sekiranya anda hanya membayar jumlah faedah kad kredit setiap bulan dan ingin memberhentikan hutang sebegini, langkah pertama adalah untuk menganalisa pendapatan dan perbelanjaan bulanan masing-masing. Jumlahkan perbelanjaan dan tolakkannya dari pendapatan. Inilah baki pendapatan yang boleh anda gunakan setiap bulan.

Kedua: Hentikan transaksi melalui caj kredit. Bekukan penggunaan duit plastik masing-masing. Pembayaran dilakukan bagi barang-barang yang perlu dibeli secara tunai. Kemudian senaraikan hutang kredit yang masih ada. Kenalpasti kad yang mengenakan caj bayaran yang paling tinggi dan pindahkan baki dari kad berfaedah tinggi ke kad yang menawarkan kos yang lebih rendah.

Ketiga: Seterusnya, susunkan kad-kad mengikut kadar caj kewangan, gunakan baki pendapatan untuk membayar balik kad yang paling mahal (kos tertinggi). Setelah hutang kad termahal selesai, tutupkan akaun tersebut dan musnahkan kad berkenaan. Kemudian, fokus pada kad yang seterusnya dan ulangi langkah-langkah di atas sehingga kesemua hutang anda sudah habis dibayar. Sebaik sahaja hutang kad kredit telah luput, hanya gunakan satu atau dua duit plastic agar penggunaan boleh dikawal.



Cara Penggunaan Kad Kredit Yang Baik

Setelah menyelesaikan semua hutang kad kredit, pertimbangkan cara penggunaan kad-kad tersebut dengan betul. Duit plastik kini sebenarnya adalah alat pengurusan wang yang sungguh berkesan jika digunakan dengan waras. Kita harus pandang kepada konsumer-konsumer yang berjaya menguruskan kewangan mereka dengan kad ini.

Pendekatan terpenting dalam penggunaan kad kredit adalah tanggungjawab untuk membayar jumlah baki dalam penyata setiap bulan. Bayangkan kredit kad itu sebagai wang tunai yang disimpan setiap bulan bagi barang-barang yang dicaj. Dengan perumpamaan ini, seseorang tidak akan dikenakan kos dan kad kredit akan menjadi kemudahan kewangan yang amat berguna bagi individu.

Kad kredit juga merupakan satu-satunya sekuriti atau perlindungan tambahan dan kemudahan sewaktu membeli-belah dan berjalan dengan syarat tidak menyalahgunakannya. Sebagai contoh, praktikkan bayaran hanya 5% atau RM50 minima setiap bulan yang mana lebih tinggi. Bagi baki RM10,000 yang mengenakan caj kewangan sebanyak 18% setahun, seseorang akan mengambil masa 7 tahun dan 3 bulan untuk menyelesaikan seluruh baki hutangnya.


Hah!!!! macam mana adakah masih memerlukan kad kredit? tepuk dahi tanya hati.....

SUMBER:
http://bijakuruswang.blogspot.com/2010/10/duit-plastikku.html

Tuesday, November 30, 2010

POKOK SERUNAI LAUT

Pokok Serunai Laut

Serunai laut atau nama botaninya Wedelia Biflora Linn adalah tumbuhan yang banyak tumbuh liar di kawasan paya bakau, muara sungai, serta di paya di kawasan air pasang surut. Dikenali juga dengan nama Wedelia Tribolata, Yellow Dots dan dikenali dengan nama tempatan iaitu ‘Serenah Laut’, ‘Sarunei’ atau ‘Seremai’. Tumbuhan ini tergolong dalam keluarga Asteraceae dan banyak di dapati di Afrika dan Asia serta di Kepulauan Pasifik.

Serunai laut merupakan pokok renek yang mempunyai banyak cabang dan tumbuh merebak luas. Daunnya jenis ringkas dan berbentuk bujur telur. Bahagian pinggir daunnya bergerigi kecil atau besar. Bunga serunai laut berwarna kuning dan mempunyai banyak kelopak pada satu cakera. Buahnya tiada rerambut manakala kulit biji mempunyai gabus untuk terapung di atas air.

Pokok Serunai Laut
Seluruh bahagian tumbuhan yang turut dikenali dengan nama seremai ini mengandungi antosianin jenis sianidin glukosid, asid gradiflorik, asid kauradienoik, asid metilkaurenoik, etilkoprostanon, koumarin, stigmastenol dan stigmasterol.

Akar pokok tumbuhan ini adalah stomakik. Stomakik adalah agen yang merangsang aktiviti rembesan di gaster dan digunakan sebagai suatu tonik untuk meningkatkan selera makan.


Daun Serunai Laut

Manakala daunnya adalah diuretik (menambah jumlah air kencing yang dihasilkan dengan menggalakkan perkumuhan garam dan air daripada ginjal) dan vulnerary (penyembuh luka).


Bunga Serunai Laut
Bunga serunai laut dikatakan mempunyai sifat julap yang sangat kuat. Pokok serunai laut juga dikatakan mempunyai aktiviti antikulat, antitekanan darah tinggi, antimikrob dan antiselera makan.

Bahagian pokok serunai laut yang banyak digunakan untuk tujuan perubatan tradisional adalah bahagian daun dan akarnya. Daun serunai laut boleh dimakan sebagai sayur atau dicampurkan dalam lauk sebagai bahan perisa. Selain dimakan, serunai laut juga dikatakan mempunyai khasiat ubatannya yang tersendiri. Daun serunai laut jika ditumbuk lumat diaktakan boleh dibuat ubat pupuk untuk merawat kulit yang telah bertukar warna, bisul, bengkak, demam panas, gatal, gigitan serangga, luka, sakit pada badan dan sakit kepala. Daun ini juga dikatakan boleh ditampal pada gigi dan gusi yang sakit, urat darah yang sudah menjadi besar dan dijadikan sebagai ubat pupuk pada ibu selepas bersalin.

Rangsang aktiviti usus

Jika daunnya ditumbuk lumat dan kemudian cecair daripada daun itu diperah, dikatakan cecair ini boleh digunakan sebagai ubat bagi merawat penyakit kelamin, sembelit yang teruk dan juga digunakan sebagai ubat ibu selepas bersalin. Namun begitu, sebelum menggunakannya, ia perlu dicampurkan dengan susu lembu terlebih dahulu.

Selain itu, daun serunai laut juga dikatakan boleh direbus. Air rebusan ini kemudiannya dikatakan boleh diminum dan digunakan bagi merawat masalah kencing berdarah, demam malaria, demam panas, sakit kelamin, batu karang, masalah cecair keluar dari faraj, merangsang haid, serta melawaskan pembuangan air kecil.


Bunga Serunai Laut atau Yellow Dots

Di Trinidad dan Tobago, daunnya dikatakan dijadikan ubat tradisional bagi merawat masalah reproduktif dan amenorrhea. Di Amerika Selatan, daunnya dijadikan ubat tradisional bagi merawat masalah demam dan selesema.

Daun serunai laut jika dimakan mentah boleh dijadikan sebagai ubat bagi melawaskan pembuangan air kecil. Daun serunai laut yang direbus dengan halia dikatakan mampu dijadikan ubat bagi menghilangkan kekembungan perut.

Akar serunai laut bersifat pencahar dan jika direbus dan diminum boleh merangsang aktiviti usus dan mengosongkan usus. Jika daun dan akar serunai laut direbus bersama, dikatakan air rebusan ini boleh diminum bagi merawat sakit perut dan usus.

Walaupun terdapat pelbagai khasiat ubatan daun dan akar pokok serunai laut, namun bagitu penggunaannya perlu mendapat nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudharatan.


SUMBER:
http://laman-seri.blogspot.com/2010/02/pokok-serunai-laut.html

KHASIAT POKOK TANJUNG

Pokok tanjung berasal dari kepulauan Indo-China dan mempunyai taburan semula jadi di India, Sri Lanka, Myanmar, Thailand dan Malaysia. Nama saintifiknya Mimusops Elengi dan tergolong dalam keluarga sapotaceac, pokok tanjung merupakan tumbuhan liar yang tumbuh di tepi pantai, kawasan berbatu dan dalam hutn. Pokoknya boleh mencapai ketinggian sekitar 3 meter dan boleh menghasilkan batang atau kayu balak sepanjang 15 hingga 20 meter. Pokok tanjung menghasilkan banir yang sangat kecil atau besar sehingga 2 meter tinggi.

Daun pokok tanjung jenis ringkas, susunan bersilang-seli dan bahagian tepi daun beralun-alun dan bengkok ke atas. Daunnya licin dan berkilat. Bunganya pula ada jenis dwijantina. Bunganya berwarna putih dan bercampur kuning. Bunganya ini dihasilkan secara tunggal atau dalam jambak kecil.


Bunga Tanjung yang berjambak


Buahnya jenis beri berbentuk bujur telur. Sebelum matang, buahnya berwarna hijau. Buah ini akan bertukar kepada warna oren dan merah setelah masak. Apabila matang, buahnya rasa manis dan mempunyai kandungan astringen. Astringen bertindak sebagai agen yang mengcutkan tisu dan protein pada kulit dan lendir. Bunga pokok tanjung mengandungi minyak mudah meruap manakala bijinya mengandungi minyak tidak meruap. Kulit pokoknya banyak mengandungi tanin dan sedikit alkaloid. Pokoknya pula mengandungi saponin.


Buah Tanjung

Kuatkan gigi dan gusi

Bahagian kulit batang, daun dan bunga adalah bahagian yang banyak digunakan serta mempunyai khasiat ubatan yang tersendiri. Kulit pokok tanjung dikatakan mempunyai pelbagai kegunaan. Jika direbus, kulit pokok ini boleh digunakan sebagai air pencuci mulut. Ia mampu menguatkan gigi dan gusi serta merawat sakit kerongkong. Bukan itu sahaja, ramuan ini juga boleh digunakan untuk mengatasi masalah nafas berbau.

Jika kulit pokok tanjung dijadikan serbuk pula, ramuan ini boleh digosok atau diurut pada sendi yang sakit akibat reumatisme. Kulit pokok tanjung ini juga boleh dijadikan sebagai ubat pupuk bagi merawat masalah jerawat, gatal-gatal dan pelbagai penyakit kulit. Kulit pokok tanjung yang direbus bersama dengan kulit pokok asam jawa dikatakan boleh digunakan sebagai ubat sapu bagi penyakit kulit. Air rebusan kulit batang pokok juga boleh digunakan untuk mencuci luka.

Air rebusan kulit pokok atau bunga boleh diminum terutamanya untuk merawat demam panas dan cirit-birit. Kulit dan buah pokok tanjung yang belum masak boleh dijadikan losen untuk merawat ulser. Biji pokok tanjung yang telah ditumbuk lumat pula boleh ditelan bersama air untuk merawat cirit-birit.

Redakan sakit kepala
Daun pokok tanjung boleh ditumbuk lumat atau direbus sebelum dijadikan sebagai ubat pupuk untuk merawat sakit kepala. Jika anda mengalami masalah sakit hidung dijangkiti ulser, bolehlah menggunakan daun pokok tanjung yang telah ditumbuk serta dicampur dengan sedikit jintan hitam yang kemudiannya dijadikan ubat pupuk.

Daun pokok tanjung juga boleh dibakar dan asapnya kemudiannya dihidu untuk merawat ulser di hidung, asma dan pelbagai masalah hidung dan mulut. Pucuk daunnya boleh dibuat ulam bagi mengecutkan rahim dan mengetatkan peranakan wanita.

Bukan setakat untuk tujuan perubatan, pokok tanjung juga boleh digunakan untuk tujuan lain. Bunganya boleh direndam dalam minyak kelapa. Ramuan ini boleh dilumurkan ke rambut dan hasilnya mampu mewangikan rambut. Minyak biji pokok tanjung pula dikatakan boleh digunakan untuk memasak atau minyak pelita.

Ringkasan kegunaan :

1. Merawat ruam bernanah – Beberapa kuntum bunga tanjung direbus bersama 2 sudu besar Jintan Hitam. Air rebusan diembun semalaman. Air ditapis dan dimandikan pesakit dengan air tersebut.

2. Merawat sakit gigi dan boleh menghilangkan nafas berbau. Kulit batang pokok direbus bersama air dan dibuat kumur selama empat hari

3. Merawat luka – Air rebusan kulit batang pokok digunakan untuk mencuci luka.

4. Merawat ozena atau rhinitis – Jus daun bunga tanjung dijadikan ubat titis hidung dua kali sehari dan dilakukan sehingga sembuh.

5. Mewangikan rambut – Biasanya bunga tanjung direndam ke dalam minyak kelapa dan dilumur ke rambut.

6. Pucuk daunnya boleh dibuat ulam bagi mengecutkan rahim dan mengetatkan peranakan wanita
Walaupun terdapat pelbagai khasiat ubatan dan kegunaan lain pokok tanjung, namun begitu penggunaannya perlu mendapat nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudharatan di kemudian hari.

SUMBER:
http://laman-seri.blogspot.com/2010/02/khasiat-pokok-tanjung.html

POKOK BUNGA JEPUN





Assalamualaikum dan selamat sejahtera,
Hari ini Laman-Seri kongsikan satu lagi FloraFauna cantik, menarik ciptaan Illahi. Bunga Jepun adalah sejenis tanaman hiasan yang lazimnya ditanam sebagai pagar hidup. Di Malaysia, pokok ini banyak ditanam sebagai penaung pokok kopi dan teh, tiang hidup untuk dipanjat oleh lada, sireh, ubi dan vanila di negara lain. Dikenali juga dengan nama botaninya gliricidia sepium, pokok ini turut mempunyai khasiat ubatannya yang tersendiri.


Bunga Jepun ~ gliricidia sepium

~ closed up ~
Pokok bunga Jepun merupakan tumbuhan asli di negara Mexico, Amerika Tengah sehinggalah Colombia dan Venezuela. Selain itu, pokok ini banyak juga ditanam di kawasan tropika sebagai pokok hiasan dalam taman, tepi jalan, pokok penghalang angin kencang yang merosakkan tanaman dan pokok penambat tanah yang turut menghalang hakisan tanah.

Pokok bunga Jepun tergolong dalam keluarga Leguminosae. Pokoknya adalah dari jenis pokok berkayu tinggi dan mempunyai banyak dahan dan rangting. Daunnya berbentuk bulat dan berwarna hijau. Permukaan atas daun amat licin manakala permukaan bawah warnanya agak pucat. Pokok ini mempunyai bunga berwarna merah jambu



Terdapat juga sedikit tompok kuning atau putih pada bunga. Pokok bunga Jepun mempunyai buah jenis kekacang leper berwarna coklat tua. Daun pokok bunga Jepun mengandungi asid fenolik, fenol, favonol, kumarin yang berbau wangi, fosforus, hemiselulosa, kalium, kalsium, lignin, magnesium, nitrogen, polifenol dan selulosa. Bahagian pokok bunga Jepun yang digunakan untuk tujuan perubatan tradisional adalah daun, kulit pokok dan akarnya.

Bunga Jepun dikatakan boleh dimakan manakala daunnya jika dikeringkan dan kemudiannya direbus, airnya dikatakan boleh diminum begitu sahaja. Bagi tujuan perubatan, dikatakan daun segar pokok ini boleh diletakkan di bawah bantal bagi membantu mengatasi masalah sukar tidur.

Daun yang telah ditumbuk lumat dikatakan boleh dijadikan sebagai ubat pupuk bagi merawat sakit sendi jenis reumatisme, sakit kepala, sakit perut, bintik-bintik pada kulit akibat demam, kudis, luka, menyembuhkan tulang yang patah dan menghapuskan parasit seperti kutu dan cengkenit pada kulit.






Rawat busung

Daun pokok bunga Jepun juga boleh dihancurkan terlebih dahulu sebelum dijadikan ubat tradisional. Air daripada daun yang telah dihancurkan ini kemudiannya digunakan sebagai ubat sapu bagi merawat masalah gatal atau luka pada kulit.

Jika daun ini direbus pula, airnya boleh diminum untuk tujuan menyingkirkan hingus dan kahak, merawat busung, demam kuning, demam panas, gonorea, masalah ginjal, selesema dan sesak nafas. Air rebusan daun ini juga boleh dijadikan sebagai air mandian untuk merawat ruam panas, demam cacar, demam panas, penyakit kulit dan sakit-sakit.

Daun ini juga dikatakan boleh dikunyah dan kemudiannya ditelan untuk tujuan merawat selesema. Selain cara tadi, daun pokok bunga Jepun dikatakan boleh direbus di dalam susu dan kemudiannya dijadikan ubat merawat selesema.

Daun pokok bunga Jepun yang telah direbus dikatakan boleh dicampurkan dengan jus limau nipis untuk tujuan merawat penyakit kulit. Air rebusan yang telah dicampurkan dengan telur yang telah dihancurkan dikatakan boleh diminum untuk menyingkirkan kahak.

Kulit pokok bunga Jepun boleh ditumbuk lumat dan kemudian cecairnya diperah lalu disapu pada luka dan kulit yang gatal. Air rebusan juga boleh disapu pada penyakit kulit, terutama penyakit kulit yang berjangkit.

Air daripada akar pokok bunga Jepun yang telah ditumbuk lumat boleh disapu pada luka dan gatal-gatal kulit. Bagi anda yang mengalami masalah sakit kerongkong atau sakit tekak, dikatakan dengan mengunyah akar pokok bunga Jepun mampu mengurangkan masalah sakit tersebut. Air rebusan akar pokok bunga Jepun boleh diminum untuk merawat busung, demam kuning dan masalah ginjal.

Walaupun terdapat pelbagai khasiat ubatan pokok bunga Jepun, namun begitu penggunaannya perlulah mendapat nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari.


SUMBER
http://laman-seri.blogspot.com/2010/11/pokok-bunga-jepun.html

FADILAT BISMILLAH 6


  • Makbul segala hajat dan cita-cita.
  • Luas rezkinya.
  • Jika ditiup kpd perempuan nescaya kasih ia kepada kita.
  • Menang dalam peperangan.
  • Penerang hati.
  • Dijauhkan dari segala penyakit.
  • Dibaca 70 kali tiap-tiap hari aman dari ancaman raja-raja dan pembesar yang zalim yang hendak membunuhnya.
  • Dibaca ditempat yahng suci nescaya dapat melihat malaikat, jin dan syaitan.
  • Dibaca dimalam jumaat 20 kali boleh melihat orang didalam kubur.
  • Aman daripada binatang2 buas.
  • Air laut menjadi tawar.
  • Terlepas daripada terkena bunuh juka dibaca kepada tubuh badan.
  • Jika ditulis dan dijadikan azimat atau dibaca pada sawah aman daripada ancaman babi, tikus atau burung.
  • Terselamat daripada bahaya musuh dan seteru.
  • Terselamat dari karam dilaut.
  • Jika dibaca pada minyak malam jumaat tiga kali boleh memudahkan perempuan beranak jika meminumnya.
  • Orang yang pekak jika dibaca pada telinganya selama 7 hari nescaya mendengar.
  • Orang gila atau yang dirasuk oleh iblis apabila dibaca ditelinga tiga kali insyaallah lari iblisnya.
  • Boleh tawarkan segala jenis bisa termasuk bisa sengat binatang seperti lebah, ular dan ikan.
  • Boleh tawarkan segala jenis racun dan santau, seperti yang diperbuat daripada miang rebung, ulat buku mati beragan, hempedu katak dan sebagainya.
  • Terkeluar daripada penjara apabila dibaca bersungguh-sungguh.
  • Dijadikan jampi untuk menghalau jin dan syaitan.
Cara untuk merawat pesakit yang menderita kerana perkara diatas; letakkan tangan di tempat yang sakit, tahan nafas dan baca al-Fathihah dan juga ayat Bismillah Enam ini. Tiup tempat tersebut dan urut sedikit. Baca juga ayat ini pada air untuk disapukan pada tempat yang sakit dan untuk di minum. Angin akan keluar daripada pesakit dan diikuti oleh muntah. InsyaAllah.

SUMBER : http://www.facebook.com/#!/notes/pak-ngah-farit-ismeth-emir/fadhilat-bismillah-enam/166820183358470

IBADAH KORBAN



Hikmah amalan sembelih haiwan bantu individu kikis sikap bakhil, wujudkan kerjasama
KITA kini melangkah ke bulan terakhir dalam takwim hijrah iaitu Zulhijjah. Pada bulan ini Allah SWT menganugerahkan kepada kita satu lagi hari kebesaran Islam iaitu Hari Raya Korban atau Aidiladha. Dalam kegembiraan menyambut Hari Raya Korban itu, umat Islam yang berkemampuan dituntut melakukan ibadat korban.

Ibadat korban bermaksud menyembelih binatang tertentu seperti unta, kerbau, lembu atau kambing pada hari ke-10, ke-11, ke-12 atau ke-13 Zulhijjah. Islam mensyariatkan ibadat korban berkenaan sebagai antara ibadat mendekatkan diri (taqarrub) kepada Allah SWT. Di samping itu, ia mengingatkan kita terhadap kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail sebagai satu ujian daripada Allah SWT kepada hamba-Nya yang taat. Banyak hadis menekankan keutamaan ibadat korban ini. Antaranya ialah hadis diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Tiada sesuatu amalan anak Adam pada Hari Raya Haji yang lebih disukai oleh Allah SWT daripada menumpahkan darah (ibadat korban). Bahawasanya ia (binatang yang dikorbankan itu) datang pada Hari Kiamat dengan tanduk, bulu dan kukunya dan bahawasanya darah (korban itu) mendapat tempat yang mulia di sisi Allah SWT sebelum darah itu tumpah ke bumi. Oleh kerana itu hendaklah kamu berkorban dengan hati yang bersih.” (Riwayat al-Tarmizi)

Melalui hadis ini jelas bahawa korban adalah ibadat atau amalan yang disukai Allah SWT. Maka sudah tentu ia mendapat kemuliaan di sisi Allah SWT pada Hari Kiamat. Justeru, melakukan ibadat korban menambah lagi amalan kebajikan yang kita lakukan, di samping menjadi penebus dosa kita.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Wahai Fatimah! Berdirilah di sisi korbanmu dan saksikan ia, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu pengampunan bagimu atas dosamu yang lalu.” (Riwayat al-Bazzar dan Ibn Hibban)


Dipetik daripada Kitab Sabilal Muhtadin Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: “Perbesarkanlah korban kamu, kerana ia menjadi tungganganmu di atas titian siratulmustakim pada Hari Kiamat nanti.”

Begitulah besarnya ganjaran diberikan kepada orang yang melakukan korban. Allah SWT menjanjikan kebaikan kepada orang yang melakukannya dan ia menjadikan binatang sembelihannya itu sebagai tunggangan untuk meniti al-Sirat pada hari akhirat kelak. Walaupun pada zahirnya ia cuma mengorbankan binatang sembelihan, jika dikaji dengan teliti, ia adalah ujian Allah SWT dalam melatih kita supaya sentiasa bersedia berkorban jiwa dan tenaga demi menegakkan agama Allah SWT di muka bumi ini. Selain itu, ia juga ujian bagi melihat sejauh mana kita mensyukuri nikmat kemewahan yang dikurniakan Allah SWT.

Betapa Rasulullah SAW ketika hayat baginda dan juga sahabat sanggup mengorbankan harta, menggadai nyawa semata-mata mendaulatkan agama, inikan pula amalan yang cuma mengorbankan secebis harta demi mensyukuri nikmat yang diterima. Ingatlah setiap pengorbanan yang kita lakukan hendaklah disertakan dengan niat ikhlas semata-mata kerana Allah SWT. Seandainya ibadat korban yang kita lakukan dicemari dengan sifat riak, takbur, membangga diri dan menunjuk-nunjuk kemampuan, maka tertutuplah rahmat Allah SWT dan nescaya sia-sia ibadat korban itu.

Rasulullah SAW amat menyukai amalan berkorban sehinggakan baginda sentiasa menyarankan sahabat melakukan ibadat korban pada setiap Hari Raya Korban. Justeru, amalan korban itu bukan saja mempunyai kelebihan yang besar, bahkan dilihat dari sudut kerohanian, ia juga dapat mengikis sifat bakhil untuk membelanjakan harta ke arah kebaikan sekali gus membantu mereka yang kurang bernasib baik dengan memberi kegembiraan dan kesenangan dalam hati orang yang menerima terutama kepada golongan fakir miskin bagi turut merasai keriangan hari raya.

Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Makanlah sebahagiannya dan beri makanlah orang yang rela dengan apa yang ada padanya (yang tidak meminta-minta) dan orang yang meminta. Demikianlah Kami menundukkan unta itu kepada kamu, mudah-mudahan kamu bersyukur.” (Surah al-Hajj ayat 36)

Melalui amalan ibadat korban ini jelas terbukti ia dapat mewujudkan semangat kerjasama serta saling bantu-membantu di antara semua pihak, sama ada pihak yang melakukan korban mahupun pihak yang menerima.

SUMBER:
http://laman-seri.blogspot.com/2010/11/ibadat-korban-antara-kaedah-umat-islam.html

IBADAH AQIQAH



Ibadah akikah ke atas diri sendiri boleh dilakukan bila-bila masa sahaja, kerana ibadah akikah tidak seperti ibadah korban yang biasanya dilakukan pada hari-hari tasyrik pada bulan Zulhijjah.

Sepatutnya tanggungjawab melakukan akikah di bawah tanggungan ayah. Tetapi harus si datuk melakukan akikah untuk cucunya seperti baginda Rasulullah SAW melakukan akikah untuk kedua-dua cucu baginda iaitu al-Hasan dan al-Husein.

Namun mungkin kerana kegawatan ekonomi menyebabkan akikah tidak dapat dilaksanakan, jadi tidak salah. Malah sah hukumnya dan tetap mendapat pahala sekiranya tuan punya diri melakukan ibadah akikah untuk diri sendiri. Hal ini dapat kita lihat dalam beberapa riwayat bagaimana Rasulullah SAW melakukan ibadah akikah untuk diri baginda.

Adapun persoalan yang mana perlu diutamakan, jawapannya ialah akikah, kerana yang tertanggung ke atas kita sejak kita lahir ialah akikah. Sehinggakan dalam hadis Rasulullah SAW menyebut “terikat” atau “tertanggung” ke atas anak-anak yang lahir. Ini bermaksud tanggungan yang terawal ialah akikah. Maka adalah lebih utama kita mendahulukan tuntutan yang terawal. Walaupun demikian ada pandangan ulama yang mengira ibadah korban dapat melupuskan tuntutan akikah seperti pendapat Ibn Sirin dan al-Hasan al-Basri.

Namun pandangan ini berbeza dengan pandangan jumhur ulama yang berpendapat kedua-dua ibadat itu tidak dapat ganti-mengganti antara satu sama lain. Malah kedua-dua ibadat sunat muakkad itu dilakukan berasingan. Sekiranya duit yang cukup untuk melakukan ibadat akikah, maka lakukan ibadah akikah dahulu. Apabila sudah ada rezeki barulah buat ibadah korban.

Dari segi bahasa, akikah adalah rambut di kepala kanak-kanak. Sementara pengertian akikah dari segi syarak ialah binatang yang disembelih pada hari mencukur rambut bayi. Akikah sebagai ibadah yang telah disyariatkan oleh Allah SWT sebagaimana penjelasan Rasulullah dengan sabdanya yang bermaksud: “Setiap anak yang lahir itu terpelihara dengan akikahnya yang disembelih untuknya pada hari ketujuh (daripada hari kelahirannya), dicukur dan diberi nama.” (Hadis riwayat Abu Dawud, al-Turmidzi dan Ibnu Majah)

Ibnu Majah menerangkan maksud “... terpelihara dengan akikah...” (pada mafhum hadis di atas) adalah bahawa akikah itu sebagai sebab yang melepaskan kanak-kanak tersebut daripada gangguan syaitan yang cuba memesongkannya daripada melakukan kebaikan.

Daripada Salman bin Amir al-Dhabley, bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: “Untuk anak lelaki itu akikahnya. Tumpahkan atasnya darah dan hilangkanlah daripadanya kekotoran dan najis.” (Hadis riwayat Abu Daqud, al-Turmidzi dan Ibnu Majah).

Menurut Imam Ahmad bin Hanbal, bahawa apabila seseorang kanak-kanak itu mati dalam keadaan belum diakikahkan lagi, maka anak itu tidak dapat mensyafaatkan kedua-dua orang tuanya di akhirat kelak. Hukum akikah itu adalah sama dengan ibadah korban iaitu sunat muakkad kecuali dinazarkan menjadi wajib.

Penyembelihan akikah adalah pada hari ketujuh dari kelahiran bayi atau pada hari ke-14 atau ke-21. Jika tidak dapat maka bila-bila masa selagi anak itu belum baligh. Jika anak telah baligh, maka gugur tuntutan atas walinya dan sunat bagi dirinya (individu yang berkenaan) mengakikahkan untuk dirinya sendiri.

Bagi anak zina, akikahnya sunat dilakukan oleh ibunya kerana nafkah hidup anak zina itu tanggungan ibunya bukan bapanya. Demikian pendapat Ibnu Hajar dan Syeikh Ramli, manakala Khatib Syarbini pula berpendapat, adalah tidak sunat bagi ibu mengakikahkan anak zinanya meskipun si ibu memberi nafkah kepadanya.

Anak lelaki disembelihkan dua ekor kambing (tetapi sah sekiranya seekor) dan perempuan memadai dengan seekor kambing.

Diriwayatkan daripada Aisyah, bahawa Rasulullah SAW memerintahkan para sahabat agar menyembelih akikah untuk anak lelaki dua ekor kambing yang umurnya sama dan untuk anak perempuan seekor kambing. (Hadis riwayat al-Turmidzi).

Daripada Ibnu Abbas r.a. pula menyatakan bahawa Rasullullah SAW menyembelih akikah untuk Hasan dan Husin masing-masing dengan seekor kambing. (Hadis riwayat Abu Dawud)


Kemusykilan:
hidangan majlis tu ialah daging kambing akikah, boleh ke daging ibadah akikah tu diberi makan kepada orang kafir? bagaimana pula dengan daging ibadah korban

Jawapan:
Aqiqah disebut dalam hadith :-

” Bersama bayi yang lahir itu aqiqah, maka kerna itu mengalirkanlah darah (sembelihan) untuknya, dan jauhkan baginya segala kesakitan (godaan syaitan) ( Riwayat Al-Bukhari)
“Setiap anak perlu dipajakkan (terhutang) dengan aqiqah, disembelih untuknya pada hari ketujuh umurnya, dan diberi nama dan dicukur rambut kepalanya” ( Riwayat Ashabus Sunan )
Aqiqah itu pula dari sudut bahasanya adalah ‘tolakan’, iaitu tolakan dari gangguan dan godaan Syaitan.
Berkenaan beri kepada non muslim, saya dapati tiada dalil mahupun pendapat ulama yang meletakkan syarat bahawa si penerima adalah orang Islam sahaja. Justeru…wallahu a’lam.. saya kira ianya adalah harus.
Cuma sudah tentu yang lebih baik adalah penerima dari kalangan orang Islam kerana diharapkan adalah sipenerima memahami lalu mendoakan si kanak-kanak tadi apabila menerima hidangan hasil aqiqah itu.  Jika beri pada bukan Islam, manalah mereka faham aqiqiah tu apa ..
Falsafah ‘aqiqah adalah sebagai tanda kesyukuran bagi anugerah cahaya mata yang dikurniakan oleh Allah SWT. Justeru ia lebih baik di kongsi sesama Islam. Ini kerana ia juga seumpama satu peringatan kpd yg lain untuk beraqiqah juga untuk anak mereka (jika belum). Non-Muslim tiada peruntukan aqiqah..
Sebagai tambahan info ; Kebanyakkan ulama menggalakkan daging dari hasil sembelihan itu dimasak terlebih dahulu sebelum di edarkan kepada faqir miskin, jiran tetangga walaupun mereka kaya.
Bagaimanapun, menurut satu pandangan :-
” Daging aqiqah dan korban haram diberi kepada bukan Islam kerana korban dan aqiqah merupakan amal ibadah kepada Allah. Ia bertujuan untuk bertaqarrub kepada Allah. Ini ada disebut dalam Fatwa Syeikh Ahmad al Fatthani.
Tapi kalau bukan Islam nak beli satu bahagian daripada daging lembu itu untuk kegunaan peribadi, bukannya utk korban, maka harus hukumnya menurut Syeikh Daud al fatthani dalam Furu’ul masaa’il. “
Komen saya :
Ada benarnya, ini salah satu ijtihad yang sangat boleh dipegang. Bagaimanapun, ia tidak qat’ie dan ia masih dalam kategori perkara furu’/cabang.
Jika hujjah utama oleh beberapa ulama terulung tempatan di atas adalah “ia hal taqarrub”..maka anda boleh berhujjah bahawa hal taqarrub itu adalah terhenti di ketika niatnya, sembelihan dan hidangan dibuat..adapun hal ehwal mengedarkannya tidak lagi termasuk dalam hal yang menjadi syarat kepada taqarrub itu. Ia lebih kepada hal kemasyaratan sahaja.
Seperti solat.. ia adalah hal taqarrub kpd Allah..maka ada rukun dan syaratnya untuk memenuhi taqarrub yang disasarakan demikian juga solat di tempat yang suci adalah syarat sah utk taqarrub solat ini, tapi samada sejadah itu dibeli dari kedai non muslim atau tidak.. maka ia tidak memberi kesan kpd ibadah solat…ia cuma kurang digalakkan sahaja.
Dan mengedarkannya daging aqiqah kpd muslim sahaja, bukanlah menjadi syarat sah aqiqah dalam semua mazhab (kecuali jika saya tersilap, iaitu ada mazhab yg menajdikannya syarat sah aqiqah).
Malah jika seseorang bersedeqah kepada seorang bukan Islam di ditemuinya di keadaan yang amat memerlukan. Adakah tiada pahala baginya Ini tidak benar sama sekali, derma dan kebaikan yang dilakukan oleh Umat Islam adalah bersifat ‘taqarrub’ kepada Allah, dan ia pasti diterima walaupun penerima bantuan itu seorang kafir. Cuma, jika ada dua peminta antara Muslim dan kafir, sudah tentu lebih besar pahalanya diberikan kepada si Muslim. Bagaimanapun, ia tidak menjadikan hukum HARAM untuk diberi kepada si bukan Islam.
Justeru ia kekal isu yang sangat furu’ dan bebas memilih dalam kedua-dua fatwa ulama. wallahu ”lam.  


Sumber: UtusanOnLine (Bicara Agama)
http://laman-seri.blogspot.com/2008/06/utamakan-akikah-daripada-ibadat-korban.html
http://ibnuabbas.wordpress.com/2007/12/12/hukum-daging-aqiqah/

TEMPAT ELAK SUAMI DAN ANAK2



Anita wanita yang mempunyai kerjaya hebat dan sentiasa sibuk. Dia juga amat bertanggungjawab terhadap tugas-tugas isteri dan ibu yang disandangnya di rumah. Ada masanya dia merasakan penderaan atas emosi dan fizikal jika terlalu letih, tertekan dan terdera oleh keadaan.

Bukankah bagus jika dapat duduk di rumah, menikmati harta suami dan cukup menjaga anak saja daripada hidup dengan beban tanggungjawab pekerjaan yang meletihkan? Tetapi, bukankah sifat-sifat wanita yang sempurna itu ada pada mereka yang mandiri, kuat bekerja, berilmu dan bermuamalah dengan masyarakatnya? Kalau hanya duduk di rumah dan tidak berfungsi sebagai insan kamil pun tidak berguna juga, bukan? Pasti timbul juga rasa bosan, jemu dan malas akibat persekitaran yang tidak sihat.

Wanita bekerja dituntut bersikap cekap, cepat, cerdas dan cemerlang mengharungi rintangan kehidupan. Alahai kasihannya mereka yang kadang-kadang tidak dihargai oleh suami dan anak-anak. Hanya iman di dada yang mampu membangkitkan semangat mereka untuk terus berjuang sampai nafas yang terakhir.

Oleh itu tidak salah apabila isteri mempunyai tempat-tempat rehat yang baik untuk menenangkan fikiran dan perasaannya. Di situlah dia mendapatkan kebebasan sebagai seorang insan secara bersendirian. Bukankah kita semua datang ke dumia ini sendirian dan akan pergi ke alam kuburpun sendirian, dibangkitkan di akhirat sendirian dan disoal di hadapan Rabbul Jalil Allah sendirian? Jadi tidaklah salah kalau kita berfikir tentang diri sendiri untuk menyelamatkan hidup di dunia dan di akhirat.

Bukankah ramai isteri dan ibu melalaikan anggungjawabnya sebagai hamba Allah kerana gangguan suami dan anak? Mereka terlalu sibuk dengan rumahtangga dan kerjaya sehingga tidak mampu beribadah kerana keletihan.

Kalau dahulu sebelum berkahwin boleh solat dengan sempurna dan membaca al-Quran menurut rutin, tetapi kini tidak mampu lagi mengamalkan semua itu kerana sibuk menguruskan suami dan anak-anak.

Tapi anehnya, mengapa sempat pula untuk shopping? Bercuti setiap tahun dan melabur duit untuk kecantikan sentiasa ada masa. Jika dibiarkan keadaan sebegini, kita akan berasa kering rohani, hilang daya kawalan iman dan akhirnya tenggelam dalam arus dunia yang melalaikan. Kebahagiaan yang dirasai tidak lagi nikmat dan berkat kerana Allah pasti akan mencabut rasa tenteram dari hati orang yang lalai.

Kepada isteri-isteri yang mengeluh tidak bahagia, didera anak dan suami, marilah kembali ke jalan Allah. Carilah tempat-tempat untuk anda melepaskan diri dari kongkongan suami, anak dan kerjaya yang menekan perasaan anda. Tempat-tempat yang tenang itu adalah :

1 – Di atas sejadah

Ramai yang berdisiplin untuk dunia tetapi tidak untuk akhiratnya. Mengapa anda boleh menjaga diet atau menghadiri kelas-kelas senaman dengan disiplin sedangkan solat selalu tertinggal atau ditinggalkan ?

Anda boleh berjaga semalaman untuk melayan suami tetapi tidak pula ingat malam pertama di dalam kubur. Anda boleh mengikut apa saja kehendak anak, tetapi tidak mahu mengikut suruhan Allah. Bukankah anda seolah-olah hamba kepada suami dan anak-anak jika terlalu cintakan mereka melebihi diri sendiri?

Bukankah diri anda juga berhak mendapatkan kebebasan dan tidak boleh diperhamba oleh manusia lain? Jika anda berasa susah hati kerana suami dan anak-anak, sesungguhnya itu adalah balasan yang sangat berbaloi bagi sesiapa yang lupakan Allah.

Lepaskanlah segala ikatan yang menghalang kita dari rahmat Allah. Bukan bermakna terus melupakan anak dan suami, tetapi jadikanlah meraka sebagai pembangkit semangat untuk lebih mendekati Tuhan. Di atas sejadah, di situlah ketenangan.

Hanya dengan melepaskan segala ikatan dunia, kita boleh melupakan rasa sedih, kecewa, benci, takut dan risau yang diwariskan oleh dunia kepada kita.

Berhentilah berfikir tentang dunia yang suka mendera kita, alihkan tumpuan kepada alam akhirat dan janji-janji Allah kepada hamba-Nya yang beriman. Berfikirlah tentang kemanisan syurga dan kasih sayang Allah yang melimpah dalam kehidupan kita.

2 – Di rumah anak-anak yatim & bersama orang sakit

Ketenangan hanya akan hadir di hati yang insaf. Betapa beruntungnya kita yang masih diberi peluang dan kekuatan untuk merasai kehidupan sebagai hamba yang diberi cukup nikmat.

Jika anda seorang isteri yang memiliki rumah, kerjaya, suami dan anak-anak yang sihat, maka apalagi nikmat yang belum anda rasai, apakah ada lagi nikmat Allah yang tidak cukup untuk anda? Tidak cukupkah Allah menyayangi anda? Tidak cukupkah Allah memaafkan dan berlembut kepada anda?

Mengapa anda membalas kenikmatan dan kasih sayang Allah dengan kelalaian dan maksiat? Bukankah suami dan anak, harta dan pangkat itu datangnya dari Allah, mengapa anda membalas jasa-jasa Allah dengan melupakan-Nya? Lihatlah mereka yang miskin, sakit dan terlantar. Tidakkah cukup tayangan kisah benar sebegini menyedarkan hati kita?

3 – Di atas kubur

Kubur merupakan tempat yang tenang dan boleh memberikan kesedaran pada jiwa manusia. Di situ manusia akan ingat dari mana dia datang dan ke mana dia akan pergi. Kita melalui alam rahim, alam dunia, alam kubur dan alam akhirat.

Dunia menjadi tempat penentuan adakah kita akan selamat untuk perjalanan ke destinati seterusnya. Anak dan suami adalah dunia anda, adakah mereka boleh menyelamatkan anda daripada seksa kubur atau mungkin merekalah sebenarnya yang menjadi penyebab anda mendapat seksa kubur dan seksa akhirat yang abadi?


SUMBER: http://laman-seri.blogspot.com/2010/10/3-tempat-untuk-elak-gangguan-suami-anak.html

Anda tidak bahagia dalam perkahwinan?




Suami anda bermasalah? Anda tidak bahagia dalam perkahwinan? Tetapi, anda masih mencintainya dan mahu dia berubah, tentu sudah banyak pengorbanan yang digadaikan untuk menyelamatkan perkahwinan anda. Tahniah! Kerana anda berani menghadapi tatangan percintaan.

Walaupun kering sudah air mata dan remuk redam hati menjadi saksi perjalanan sehari-hari bagai hidup dalam neraka bersamanya. Anda percaya manusia akan mengalami proses perubahan dalam hidupnya, jadi anda masih menunggu dan memberi peluang kepada suami untuk menjadi lelaki yang baik dan bertanggungjawap.

Pelbagai masalah rumahtangga yang dialami wanita, sebenarnya hal ini telah berlaku dari zaman berzaman lagi. Di dalam kehidupan Rasulullah SAW, baginda pernah menyaksikan terdapat juga segelintir suami-suami yang suka mendera isterinya, memiliki sifat kedekut dan menganggap wanita itu makhluk yang diciptakan semata-mata sebagai pemuas nafsu bahagia kaum lelaki tanpa memiliki hak dan maruah yang perlu dijunjung tinggi.

Setelah Islam hadir dalam kehidupan, kaum perempuan yang dahulunya tertindas kini terbuka rantai-rantai besi yang membelenggu jiwanya dan akhirnya membawa harapan baru dalam kehidupan mereka sehingga kini.

Perjuangan Islam dalam membela kaum wanita tercermin dalam sabda-sabda baginda SAW yang agung seperti yang bermaksud, “Orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik budi pekertinya. Orang yang paling baik di antara kalian ialah yang paling baik kepada isterinya.” (Hadis riwayat Imam Tirmizi)

Sabda baginda SAW yang lain yang bermaksud, “Janganlah seorang lelaki memarahi isterinya apabila dia tidak suka terhadap salah satu perangainya, kerana masih ada perangai lain yang ia senangi dari dirinya.” (Hadis riwayat Imam Muslim)

Sabda baginda SAW lagi dalam Hajjatul Wada’ yang bermaksud, “Ingatlah, berilah nasihat yang baik kepada isteri-isteri kalian, sesungguhnya mereka memerlukan perlindunganmu, sedikit pun kalian tidak boleh berbuat kejam terhadap mereka, kecuali mereka telah nyata melakukan kemaksiatan. (Jika demikian) janganlah kamu menemani mereka di tempat tidur dan pukullah mereka dengan pukulan yang tidak melukai. Bila mereka telah taat, janganlah kalian melakukan kekerasan terhadap mereka. Ingatlah, sesungguhnya kalian memiliki hak ke atas isteri dan isteri-isteri mempunyai hak ke atas kalian.” (Hadis riwayat Imam Tirmizi)

NB: Lihatlah keindahan akhlak Rasulullah SAW dalam membela hak-hak wanita yang dilakarkan melalui hadis-hadisnya. Mengapa orang zaman sekarang mudah saja menganiaya seorang wanita yang bergelar isteri? Apakah salah jika seseorang itu membela kaum wanita? Ada pula yang tergamak menuduh saya 'sesat' kerana begitu mempertahankan hak-hak wanita! Terima kasih. Saya doakan semoga mereka yang menuduh itu diberi hidayah oleh Allah SWT dan sempat bertaubat atas dosa-dosa mereka.

Cara mempengaruhi jiwa suami

Di manakah ajaran Islam yang kononnya menindas perempuan? Tetapi mengapa masih ada di kalangan suami-suami yang MENGAKU Muslim tidak segan-segan mendera isteri jika sedikit sahaja kekurangan berada di pihak isteri? Memukul setengah mati, enggan memberi nafkah dan hak-hak isteri kononnya mahu mengajar isteri. Ada sesetengah isteri yang bekerja pula terpaksa menanggung suami yang suka berfoya-foya.

Anak-anak menjadi mangsa akhirnya terlibat dengan kejahatan moral terbiar tanpa didikan ibu bapanya. Kepada mereka yang menghadapi masalah sebegini dengan suami, marilah bermuhasabah diri demi mencari jalan penyelesaian dari kemelut yang melanda rumahtangga anda.

Bagaimanakah cara mempergaruhi jiwa suami supaya dia mahu bertaubat?

1. Fokus pada diri anda dulu, sebelum memperbaiki suami

Ingatlah Allah! Jangan lalai dengan kehidupan duniawi. Punca ketenangan hati manusia ialah apabila dia boleh melupakan dunia yang menyibukkan hatinya. Dunia telah membuat kita lemas dalam gelombang ujian, hati menjadi sibuk menghadapi perasaan-perasaan yang hadir. Takut, gelisah, cemburu, dendam, marah, ego, sedih, gembira, rindu dan merana. Semua itu menyebabkan kita lupa kepada kuasa Allah yang menciptakannya.

Allah Taala berfirman dalam surah al-Munafiqun, ayat 9~11 yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingati Allah. Barang siapa yang berbuat demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi. Dan belanjakanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu lalu ia berkata: “Ya Tuhanku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian) ku sampai waktu yang dekat, sehingga aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang soleh?” Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila telah datang waktu kematiannya dan Allah Maha mendalam pengetahuan-Nya atas apa yang kamu kerjakan.”

Untuk memperbaiki diri mulakanlah memperbaiki hubungan anda dengan Allah SWT. Kemudian ingatlah sentiasa akan kegelapan kubur dan saat-saat reputnya tubuh badan kita. Bukankah saat itu sudah tiada gunanya lagi harta, suami dan anak melainkan bekalan yang telah dikumpulkan semasa hidup di dunia?

Ramai yang kecewa dengan suami dan putus asa menghadapi karenah anak. Mengapa bersedih? Bukankah mereka tidak boleh menemani di dalam kubur dan menjadi pembela di mahkamah Allah nanti? Tugas anda sekarang, hanyalah berusaha mendampingi mereka dengan keimanan supaya usaha anda itu membuahkan pahala di akhirat nanti.

2. Cukuplah dengan teladan yang baik

Jangan cuba menasihatinya secara langsung. Suami yang menggila biasanya tidak mampu membezakan kejahatan dan kebaikan. Dia telah mengalami kemabukan yang menggelapkan sudut pandang hatinya terhadap keimanan. Saat sebegini, tidak mungkin anda mampu memberi nasihat yang tidak akan menyinggung perasaan ‘kelelakiannya’. Menjadi isteri yang sabar akan memantulkan cahaya ke hati suami sehingga ia mengerti makna kelembutan.

Suami hanya mahukan ketenangan jika bersama anda, jadi jangan memancing kemarahannya. Suatu masa dia boleh menjadi orang yang amat membenci anda tetapi pada masa yang lain lentoklah juga bila anda tahu rahsia kelemahannya. Biasanya dengan seks, layanan perut seperti makan, minum, pakaian dan masa rehatnya. Benda-benda ini amat asas tetapi besar pengaruhnya dalam ikatan jiwanya.

3. Jangan ambil hati

Caranya dengan menyibukkan hati anda dengan benda-benda yang positif. Jadikan hati anda kalis makian dan cercanya. Ingat kebaikannya yang lain dan jasa-jasanya kepada anda dan keluarga.

4. Doa sebagai senjata

Yakinlah kepada Allah dan pohon keampunan dan hidayah-Nya untuk suami, kerana yang berkuasa merubah suami anda hanyalah Allah SWT. Dia menggenggam jiwa hamba-hamba-Nya dan Maha Menentukan nasib kehidupan setiap insan.

Renung-renungkan...

SUMBER: http://laman-seri.blogspot.com/2010/01/ilmu-lentokkan-suami.html

RAHSIA POKOK KARI


Pokok kari adalah tumbuhan tropika hingga sub-tropika, yang berasal India. Tumbuhan renek ini yang adalah daripada spesies murraya koeniggi dalam keluarga rutaceae yang mengeluarkan daun-daun kecil berwarna hijau dan berbunga putih. Tumbuhan ini agak lasak walaupun sebenarnya ia menyukai tanah yang subur dan kaya dengan mineral. Nama spesies herba murraya koenigii yang diambil sempena memperingati ahli botani Johann König.

Pokok kari juga dikenali sebagai 'kariveppilai' dalam bahasa Tamil, juga dikenali sebagai karipulei, kari-kari, veppu-neem dan daun ilai. Dalam bahasa Kannada, ia dipanggil ‘neem hitam’, kerana daunnya mirip dengan pohon neem yang pahit, walaupun ia tiada kaitan langsung dengan pokok neem. Pokok kari juga tiada berkaitan dengan daun salam (bay leaf) dan daun kemangi (basil leaf) iaitu daun yang aromatik dari Mediterranean.

Buahnya yang didihkan dengan minyak kelapa hingga kehitaman boleh dihancurkan dan digunakan untuk merawat gigitan serangga dan haiwan berbisa. Daunnya yang dihancurkan dan dijadikan pes boleh digunakan untuk merawat lebam dan bengkak dengan cara menampalnya pada bahagian yang sakit.

Daun kari juga berkesan menyembuhkan penyakit cirit-birit dan penyakit berak darah yang juga disebut disentri. Daun kari dan akarnya juga dikatakan baik untuk peredaran darah dan boleh bertindak sebagai sedatif.

Walaupun terdapat pelbagai kegunaan tumbuhan ini, namun penggunaannnya perlu mendapat nasihat daripada pengamal perubatan untuk mengelakkan kemudaratan di kemudian hari kelak.




Bunganya kecil berwarna putih kekuningan dan mempunyai aroma yang sangat harum. Buahnya kecil, sebesar terung pipit, berwarna hijau ketika muda dan bertukar ke ungu berkilau setelah matang. Buahnya boleh dimakan, tetapi biji benihnya dikatakan beracun. Agaknya, sebab itulah buahnya yang ranum ini tidak diganggu serangga atau burung...

Pokok kari boleh membiak melalui biji benih, keratan batang dan anak yang tumbuh dari akarnya. Selain ditanam di halaman rumah kerana daunnya ia juga ditanam sebagai tumbuhan hiasan.

Hasil kajian mendapati daun kari mengandungi:
  • 66.3% kelembapan
  • 6.1% protein
  • 1.0% lemak
  • 16.0% karbohidrat
  • 6.4% fiber
Daun kari juga mengandungi mineral dan vitamin seperti kalsium, fosforus, zat besi, asid nikotinik dan vitamin C. Ia juga mengandungi volatile oil dan sejenis glukosid yang dipanggil koenigiin.

Daun kari mempunyai khasiat perubatan yang tinggi dan digunakan dengan meluas dalam perubatan Ayurveda di India. Daun kari mempunyai nilai sebagai antioksidan, anti-diabetes, antimikrob, anti-inflamasi, Hepatoprotektor, anti-hiperkolesterolemia dan lain-lain lagi. Daun kari juga dikatakan baik untuk penjagaan rambut yang panjang dan sihat. Selain dari itu daun kari juga dapat mencegah uban. Kulit pokok, daun dan akar pokok daun kari digunakan sebagai tonik. Pucuk daun muda juga boleh dibuat ulam.

Daun kari boleh dijadikan tonik herba untuk menguatkan perut dan meningkatkan keupayaannya serta mengatasi masalah penghadaman. Ia juga boleh digunakan sebagai laksatif (julap) lemah untuk mengatasi masalah sembelit. Jus daun kari yang dicampur dengan madu juga dapat menjadi penawar kepada cirit birit dan buasir.

Jus daunnya yang segar dicampur dengan jus limau nipis digunakan untuk mengatasi masalah loya dan pening terutamanya akibat makan lemak yang berlebihan. Caranya dengan mencampurkan satu sudu teh jus daun kari dan satu sudu teh jus limau nipis. Daun kari juga berkesan dalam mengatasi masalah haid dan penyakit gonorea (gonorrhea), menghilangkan rasa loya dan pening-pening lalat bagi wanita mengandung.

Air rebusan kulit batangnya yang kering dapat digunakan untuk mengubat diabetes. Amalan memakan 10 helai daunnya setiap hari selama 3 bulan dikatakan dapat mencegah kencing manis yang disebabkan oleh keturunan dan kegemukan.

MATI BERSALIN




Darah beku ke paru-paru, air ketuban masuki saluran darah antara punca utama

SEORANG wanita bersalin anak kelima dan cukup bulan tanpa sebarang komplikasi. Namun, ketika pemantauan rutin kira-kira empat jam kemudian, jururawat menemuinya dalam keadaan tidak bermaya, pucat dan sesak nafas.

Pemeriksaan awal tidak menunjukkan sebarang tanda pendarahan nifas yang berlebihan atau manifestasi penyakit jantung dan paru-paru yang jelas. Kajian ultrasound jantung atau ‘echocardiography’ mendapati bahagian kanan jantung membengkak dan tidak berdenyut dengan baik - petanda saluran darah ke paru-paru sudah tertutup berikutan peralihan gumpalan darah beku dari kaki ke paru-paru. Inilah kesan masalah embolisme paru-paru akut yang menjadi cabaran getir bagi setiap pengamal perubatan yang mengendalikan wanita mengandung dan baru bersalin. Di Malaysia, kajian menunjukkan lebih kurang 15% kes kematian ibu mengandung atau yang baru bersalin, disebabkan masalah itu.

Ia disebabkan dua punca iaitu pertama, gumpalan darah beku atau ‘deep vein thrombosis’ yang terbentuk di betis atau pinggul wanita yang mengandung akibat kurangnya kelancaran darah menerusi betis dan pinggul wanita berikutan tekanan kandungan dibawanya. Risiko ibu mengandung mengalami penyakit ini adalah empat kali ganda berbanding wanita biasa dan risiko ia berlaku selepas bersalin adalah lima kali ganda berbanding sebelum bersalin yang mana separuh kes dilaporkan berlaku melahirkan anak.

Kedua, air ketuban yang memasuki saluran darah ibu ketika bersalin atau ‘amniotic fluid embolisme.’ Ia tidak menyebabkan saluran darah tersumbat secara mutlak seperti di atas sebaliknya reaksi anafilaksis yang menjadikan saluran paru-paru menyempit dan akhirnya tertutup. Kadar kematian akibatnya amat tinggi dan sehingga kini, cara merawatnya masih belum dapat dikenal pasti.

Dua punca itu mempamerkan manifestasi klinikal yang sama iaitu, wanita berkenaan mengalami sesak nafas, tekanan darah merudum, kadar nadi meningkat drastik, pucat, tidak bermaya atau tidak sedarkan diri.

Justeru, mereka yang mengiringi wanita itu seperti suami, perlu prihatin dan mengamati keadaan isteri ketika bersalin dan selepas bersalin. Jika ia berlaku, wajarlah jururawat atau doktor dimaklumkan secepat mungkin bagi rawatan segera. Andai berlaku di rumah, pastikan bantuan pernafasan dan tekanan dada cardio-pulmonary resuscitation atau CPR didahulukan sementara menunggu bantuan ambulans.

Apakah faktor risiko masalah ini? Bagi wanita tidak mengandung, pengambilan pil perancang keluarga adalah faktor utama yang boleh menyebabkan masalah ini. Selain itu, merokok, berat badan berlebihan, penyakit kronik lain seperti kanser atau keadaan yang mana kurangnya pergerakan fizikal berpanjangan seperti patah tulang kaki atau pinggul, duduk terlalu lama dalam kapal terbang - semuanya boleh menambah risiko gumpalan darah di kaki.

Bagi ibu mengandung, faktor seperti umur, bilangan kehamilan yang ramai, kandungan kembar atau kehadiran penyakit lain seperti penyakit jantung akan menambah risiko.

Kaedah rawatan penyakit ini bergantung kepada puncanya. Jika disebabkan gumpalan darah beku, maka pesakit perlulah dirawat dengan cara ‘fibrinolysis’ iaitu menghancurkan gumpalan darah berkenaan. Tahap kejayaan menggunakan kaedah rawatan ini adalah amat tinggi tetapi perlu disusuli ubat untuk mencairkan darah bagi mengelakkan ia berulang.

Ubat seperti Heparin dan Warfarin perlulah diambil sekurang-kurangnya tiga bulan selepas bersalin dan tanpa henti. Jika disebabkan air ketuban, maka pesakit perlu diberi bantuan pernafasan ventilasi dan ubat untuk menyokong tekanan darah optimum. Seperti yang disebut, kadar kematian disebabkan oleh punca ini adalah 80% dan usaha menemui cara rawatan terbaik masih lagi diteruskan.

Info : Embolisme paru-paru akut
  1. Punca utama kematian ibu mengandung dan yang baru bersalin.
  2. Tanda-tanda perlu diamati termasuk sesak nafas, tekanan darah merudum, peningkatan kadar nadi dan pesakit kelihatan pucat, tidak bermaya atau tidak sedarkan diri.
  3. Faktor risiko - umur, bilangan kehamilan yang ramai, kandungan kembar atau kehadiran penyakit lain seperti penyakit jantung akan menambah risiko.
Rencana oleh Profesor Madya Dr Azarisman Shah Mohd Shah, Pakar Perunding Perubatan Dalaman dan Kardiologi, Timbalan Dekan (Akademik) dan Timbalan Pengarah Pusat Konsultasi Klinikal, Kuliah Perubatan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Bandar Indera Mahkota, Pahang.

Sumber : BHarian 28/11/2010 
susunan : Bawang Goreng

SEKAPUR SIRIH

Artikel berkaitan keagamaan,kesihatan, perkahwinan dan lain-lain di blog ini hanya kompilasi artikel yang dititip daripada akhbar, majalah dan internet. Blog ini memaparkan artikel yang ditulis sendiri dan artikel yang bukan ditulis oleh pemilik blog adalah koleksi peribadi, ada yang sefahaman atau sebaliknya dan bersandarkan kandungan Al-Quran. Pun begitu, janganlah membaca artikel-artikel di blog ini untuk menyangkal atau menyalahkannya, atau mempercayainya jua, tetapi bacalah menurut tujuan sebenar mereka ditulis, iaitu hanya untuk dipertimbangkan pembaca sahaja.
Tidak perlu menulis atau bertindak untuk mengecam, menghina atau mengkhianati kerana perbuatan serupa itu hanya memudaratkan diri anda sendiri.Firman Allah SWT, "Sesungguhnya Kami mengetahui bahawa ia menyedihkan kamu, apa yang mereka mengatakan; namun begitu, bukanlah kamu yang mereka mendustakan, tetapi orang-orang yang zalim, ia adalah ayat-ayat Allah yang mereka menyangkal." (6:33)Pemilik blog bukanlah seorang pakar agama, pakar kesihatan mahupun pakar perkahwinan, justeru itu, pemilik blog tidak dapat menjawab sebarang pertanyaan profesional berkaitan hal ehwal agama, kesihatan, psikologi perkahwinan atau kaunseling rumahtangga dan undang-undang secara mendalam. Pengunjung dinasihatkan supaya mendapatkan bantuan pakar dalam bidang berkaitan bagi masalah / kemusykilan yang dihadapi.Kami sekadar berkongsi ilmu.

Mengamalkan apa yang disiarkan di blog ini tanpa merujuk kepada dalil daripada Al-Quran dan Al-Hadis yang semakna atau hampir semakna dengannya, bukanlah tindakan yang bijak. Yang baik datangnya daripada Allah SWT, yang buruk adalah kelemahan pemilik blog sendiri.
Terima kasih kerana berlapang dada membaca cebisan ilmu yang tidak seberapa di blog ini. Ilmu yang baik dikongsi bersama.

Popular Posts