CARIAN ANDA

Loading...

Wednesday, December 1, 2010

APA ITU GST?


Apakah GST? GST ialah Government Service Tax yang dikenakan ke atas pemegang-pemegang kad kredit, “Charge Card”, dan lain-lain kad yang seangkatan dengannya sebanyak RM50 (ellleeehhh!!!! sikit jer tu…. itu pon nak berkira ker?) ke atas setiap kad yang dimilikinya.
.
Pemegang-pemegang kad kredit wajib membayar tax tersebut di mana tax yang dikenakan ini tidak boleh dielak oleh penggunanya.

Sekiranya, anda mempunyai 2 kad kredit, Visa & Mastercard untuk satu bank yang sama di mana kredit limitnya bergabung, jadi anda perlu membayar GST untuk 2 kad tersebut iaitu sebanyak RM100. Bayangkan sekiranya anda memiliki 5 kad kredit, jadi, RM250 perlu dibayar, kalau 10 kad, 15 kad? (Banyak-nya kad!!! gila kad ke apa…?).
.
Tahukah anda, bahawa bank akan kreditkan bayaran sebanyak RM50 sebaik sahaja permohonan kad kredit atau charge card anda itu diluluskan oleh setiap bank mengikut tarikh "Statement date"? Manakala, anda perlu jelaskan sebelum "Due Date". Jika tidak berlaku, interest akan dikenakan ke atas RM50 itu. (compounded interest akan berlaku ke atas principle setiap bulan) Jadi, siapa bijak di sini?

Itu tidak termasuk lagi dengan Annual Service Charge sebanyak RM70 untuk setiap kad kredit.
.
Persoalan, perlukah anda memiliki Kad Kredit atau Charge Card untuk diri anda? Tepuk dahi Tanya hati…..
.

.
Ingat!!! Kredit Card atau Charge Card bukan alat untuk anda berhutang. Tetapi, ia adalah satu alat kewangan untuk mengawal Cash flow anda.
.
Sekiranya anda tidak tahu menggunakannya, jangan nak mencuba-cuba menggunakanya….. (tidak salah lagi jika ramai orang mengatakan bahawa Kad Kredit adalah along terhormat)




SUMBER: http://bijakuruswang.blogspot.com/2010/05/gst-1-malaysia.html

No comments:

SEKAPUR SIRIH

Artikel berkaitan keagamaan,kesihatan, perkahwinan dan lain-lain di blog ini hanya kompilasi artikel yang dititip daripada akhbar, majalah dan internet. Blog ini memaparkan artikel yang ditulis sendiri dan artikel yang bukan ditulis oleh pemilik blog adalah koleksi peribadi, ada yang sefahaman atau sebaliknya dan bersandarkan kandungan Al-Quran. Pun begitu, janganlah membaca artikel-artikel di blog ini untuk menyangkal atau menyalahkannya, atau mempercayainya jua, tetapi bacalah menurut tujuan sebenar mereka ditulis, iaitu hanya untuk dipertimbangkan pembaca sahaja.
Tidak perlu menulis atau bertindak untuk mengecam, menghina atau mengkhianati kerana perbuatan serupa itu hanya memudaratkan diri anda sendiri.Firman Allah SWT, "Sesungguhnya Kami mengetahui bahawa ia menyedihkan kamu, apa yang mereka mengatakan; namun begitu, bukanlah kamu yang mereka mendustakan, tetapi orang-orang yang zalim, ia adalah ayat-ayat Allah yang mereka menyangkal." (6:33)Pemilik blog bukanlah seorang pakar agama, pakar kesihatan mahupun pakar perkahwinan, justeru itu, pemilik blog tidak dapat menjawab sebarang pertanyaan profesional berkaitan hal ehwal agama, kesihatan, psikologi perkahwinan atau kaunseling rumahtangga dan undang-undang secara mendalam. Pengunjung dinasihatkan supaya mendapatkan bantuan pakar dalam bidang berkaitan bagi masalah / kemusykilan yang dihadapi.Kami sekadar berkongsi ilmu.

Mengamalkan apa yang disiarkan di blog ini tanpa merujuk kepada dalil daripada Al-Quran dan Al-Hadis yang semakna atau hampir semakna dengannya, bukanlah tindakan yang bijak. Yang baik datangnya daripada Allah SWT, yang buruk adalah kelemahan pemilik blog sendiri.
Terima kasih kerana berlapang dada membaca cebisan ilmu yang tidak seberapa di blog ini. Ilmu yang baik dikongsi bersama.

Popular Posts