CARIAN ANDA

Tuesday, October 19, 2010

Kanak kanak kupu kupu syurga

Kanak kanak kupu kupu syurga

Perhatikan keistimewaan yang bakal diperolehi apabila anak-anak anda boleh
digelar kanak-kanak atau kupu-kupu syurga;
 

1. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuanya, darjatnya seumpama
 orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah. Orang yang menangis
 kerana takutkan Allah diharamkan oleh Allah akan api Neraka ke atas
tubuhnya.
 

2. Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu
 darjat syurga. Nisbah di antara dua darjat ialah 500 darjat.
 

3. Syurga itu ialah sebuah kampung kesenangan, tiada masuk ke dalamnya  melainkan orang yang menyukai kanak-kanak.
 


4. Barangsiapa keluar ke pekan Muslimin dan membeli barang-barang dan
 kembali ke rumah dengan membawa buah tangan untuk anak-anaknya, nescaya
 mendapat rahmat daripada Allah dan tidak diseksa di Akhirat kelak.
 

5. Muliakan anak-anak dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama.
 Barangsiapa memuliakan anak-anaknya dalam keadaan jahil dia turut
 menanggung tiap-tiap dosa yang dilakukan oleh anaknya itu dan barangsiapa
 membekalkan anaknya itu turut diperolehinya.
 

6. Aqrak pernah terlihat Nabi s.a.w. mencium cucu baginda Hassan. Aqrak
berkata: "Anakku sepuluh orang banyaknya, namun tiada seorang pun yang
 pernah aku cium". Sabda Nabi s.a.w.; "Orang yang tidak menyayang tidak pula akan disayang". Barangsiapa ke pasar dan membeli sesuatu barang untuk ahli keluarganya dan  dia memikulnya ke rumah; pahalanya seperti dia memikul sedekah untuk orang  yang sangat berhajat. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki.  Maka barangsiapa menyukakan anak perempuan seolah-olah dia  memerdekakan anak Nabi Ismail.
 

7. Suruhlah anak-anakmu sembahyang ketika umurnya tujuh tahun dan pukullah  dia kerena meninggalkan sembahyang apabila berumur sepuluh tahun, pisahkan  anak-anak perempuan dalam tempat tidur mereka.
 

8. Seorang lelaki bertanya; "Ya Rasullullah, kepada siapakah harus aku berbakti?" Jawab baginda; "Berbaktilah kepada ibu bapamu." Kata lelaki itu  lagi; "Ibu bapaku sudah tiada lagi". Sabda Nabi s.a.w.; "Kalau begitu berbaktilah kepada anakmu, ibu bapa berhak terhadap dirimu dan anakmu pula berhak atas dirimu".
 

9. Setelah anak perempuan kamu berumur 16 tahun, maka kahwinkanlah dia.

No comments:

SEKAPUR SIRIH

Artikel berkaitan keagamaan,kesihatan, perkahwinan dan lain-lain di blog ini hanya kompilasi artikel yang dititip daripada akhbar, majalah dan internet. Blog ini memaparkan artikel yang ditulis sendiri dan artikel yang bukan ditulis oleh pemilik blog adalah koleksi peribadi, ada yang sefahaman atau sebaliknya dan bersandarkan kandungan Al-Quran. Pun begitu, janganlah membaca artikel-artikel di blog ini untuk menyangkal atau menyalahkannya, atau mempercayainya jua, tetapi bacalah menurut tujuan sebenar mereka ditulis, iaitu hanya untuk dipertimbangkan pembaca sahaja.
Tidak perlu menulis atau bertindak untuk mengecam, menghina atau mengkhianati kerana perbuatan serupa itu hanya memudaratkan diri anda sendiri.Firman Allah SWT, "Sesungguhnya Kami mengetahui bahawa ia menyedihkan kamu, apa yang mereka mengatakan; namun begitu, bukanlah kamu yang mereka mendustakan, tetapi orang-orang yang zalim, ia adalah ayat-ayat Allah yang mereka menyangkal." (6:33)Pemilik blog bukanlah seorang pakar agama, pakar kesihatan mahupun pakar perkahwinan, justeru itu, pemilik blog tidak dapat menjawab sebarang pertanyaan profesional berkaitan hal ehwal agama, kesihatan, psikologi perkahwinan atau kaunseling rumahtangga dan undang-undang secara mendalam. Pengunjung dinasihatkan supaya mendapatkan bantuan pakar dalam bidang berkaitan bagi masalah / kemusykilan yang dihadapi.Kami sekadar berkongsi ilmu.

Mengamalkan apa yang disiarkan di blog ini tanpa merujuk kepada dalil daripada Al-Quran dan Al-Hadis yang semakna atau hampir semakna dengannya, bukanlah tindakan yang bijak. Yang baik datangnya daripada Allah SWT, yang buruk adalah kelemahan pemilik blog sendiri.
Terima kasih kerana berlapang dada membaca cebisan ilmu yang tidak seberapa di blog ini. Ilmu yang baik dikongsi bersama.

Popular Posts